Fina prestationer i Västerås!

I helgen har Värnamo BK varit på plats i Västerås Arena för att tävla i Sveriges största brottartävling, Mälarcupen som samlat ca; 540 deltagare.

Värnamo BK ställde upp med tre brottare, Isak Johansson GR17 60 kg, Ruben Stråkeved GR17 60 kg och Lukas Issal GR14 57 kg. Alla gjorde bra ifrån sig och ”stötte” på riktigt bra motstånd.

Lukas Issal GR14 57kg:
Lukas är sista års pojk och kom till Mälarcupen obesegrad från årets tävlingar i den kategorin men åkte på en poäng förlust i första matchen med 6-5 mot duktige Leo Ljungqvist från BK Orion och kom sen aldrig riktigt in i tävlingen utan brottades lite slarvigt i resten av turneringen. Det blev två vinster och sen fick Lukas respass mot Mathias Rasmussen från AK Heros(Danmark) med ytterligare en tight poängförlust 2-1. Lukas slutade på plats 8 av 22 deltagare.

Isak Johansson GR17 60 kg:
Isak var ”halvskadad” och  brottades med en hårt tejpad axel då han hade skadat sig på träning och helt enkelt inte riktigt visste om det skulle funka att brottas. Trots det startade Isak sin första match strålande med fina kast och såg ut att gå mot en enkel seger men fastnade helt plötsligt och förlorade väldigt snöpligt på fall. I andra matchen var Max Andersson från Varbergs BoIS BK numret större än Isak som direkt tog kommandot med att få ner Isak och gjorde sen ett par rullningar och matchen var över på tekniks överlägsenhet för Max och där med var det respass ut ur turneringen för Isak som till sist slutade på plats 21:a av 28 deltagare.

Ruben Stråkeved GR17 60 kg:
Ruben ”stötte” på tuffaste möjligaste motståndare i första matchen då USM-vinnaren Simon Karlsson (som tävlade för Västgötalagen denna gång och inte sin moderklubb Skövde ABK) stod för motståndet. Ruben som går från klarhet till klarhet i sin brottning och var totalt respektlös och fick ganska snabbt ner Simon i fallhotande läge men på något sätt tog Simon sig loss och manövrerade sen ut Ruben och vann på teknisk överlägsenhet. Simon blev sen klass segrare och var helt ohotad i hela tävlingen. Det blev sen två riktigt fina ”skalper” för Ruben då han slog två ”vassa” motståndare i form av Zion Stenlund från BK Loke och Elliot Trellid från Malmö Tigers. I fjärde matchen väntade nästa superatlet Magomed Tutaev från IFK Linköping för Ruben. Här fick Ruben slita ont blod och hamnade hela tiden i försvarsposition mot hypersnabba attacker från Magomed. Matchen gick till mitten av andra period innan den var slut och det blev förlust på teknisk överlägsenhet med 8-0. Ruben slutade på plats 10:ede av 28 deltagre.

Tränare för helgen var Lasse Johansson assisterad av Oliver Issal.

/////David Issal