John och Nina Karlanders minnesfond!

Den 26 december 2004 är ett datum som går till historien för miljoner människor som påverkades av flodvågskatastrofen i Asien.

För oss innebar det att det värsta som kan hända en förälder drabbade oss; Vi förlorade båda våra älskade barn John och Nina Karlander,14 och 11 år gamla. En resa som vi sett fram mot så mycket förbyttes på ett ögonblick till vårt livs stora tragedi.

Vi var som många andra föräldrar stolta över våra barn, som på så många sätt gjorde oss och andra glada genom sitt sätt att vara. Ett barns utveckling är det många som påverkar, skolan, kompisar och inte minst ledare för olika fritidsaktiviteter.

John kom som 9-åring till Värnamo Brottarklubbs träning för första gången. Lite osäker och inte med någon uppenbar idrottstalang var de första åren lite trevande, men med stor hjälp av kloka ledare som Mats och Lasse växte så småningom självförtroendet. Segrarna kom allt tätare och efter att ha vunnit bl.a DM 2004 var hans träningsvilja obegränsad.

Lillasyster Nina blev naturligtvis inspirerad och började också träna/tävla med VBK, en träning hon alltid såg fram emot med glädje.
Sista helgen innan vi åkte på vår resa fick de vinna var sin turnering, John i Göteborg och Nina i Tranås. Det var två trötta och lyckliga syskon som kom hem den kvällen!

Under de år vi följt våra barn i VBK har vi ofta imponerats av klubben och enskilda ledares fantastiska bemötande av alla barn och ungdomar. Alla får plats och tid på sig att utvecklas i sin egen takt och får massor av uppmärksamhet.
Vi tycker detta är ett föredöme för alla idrottsföreningar och vill gärna uppmuntra detta som vi vet betytt så mycket för John och Nina.

I samband med den minnesgudtjänst som hölls i Värnamo kyrka den 26 februari 2005 valde vi därför att minnesgåvor skulle gå till VBK:s barn och ungdomsarbete för att årligen delas ut till minne av John och Nina.

Vår förhoppning är att detta ska stimulera VBK att fortsätta sitt fina arbete och sporra andra barn och ungdomar att satsa på brottning som sin sport.

Värnamo 2005-04-20
Rolf och Carina Karlander

Ge en gåva till minnesfonden:
Smålandsbanken
Kontonummer: 1215-01-19854

Stadgar för John och Nina Karlanders minnesfond finner ni här!