Guld till Ruben på FT- cupen!

Värnamo Brottarklubb har varit på en av Sveriges största tävlingar i Falköping som heter FT-Cupen. Över 500 deltagare deltog och hela  892 matcher genomfördes.

Värnamo BK ställde upp med 14 brottare som alla gjorde en bra tävling där man till slut fick med sig ett guld, tre silver och tre fjärdeplatser.

Följande brottare tävlade:

Knattar 32 kg
Ante Karlsson
Match 1Tuff match väntade Ante mot bra motstånd. Motståndaren gjorde en snygg "fulmara" och Ante fastnade. Förlust på fall.
Match 2
Snygga slängkryss av Ante och fallseger.
Match 3
Ante räckte inte riktigt till i sin tredje match och förlorade på teknisk överlägsenhet och fick därmed respass ut ur turneringen

Knattar 35 kg
Ruben Stråkeved
Match 1
Mycket bra start av Ruben med snabb och tuff brottning. Flera rullningar och vinst på teknisk överlägsenhet.
Match 2
Supersnabbt kast av Ruben och fallseger.
Match 3
Ruben fick slita hårt i sin tredje match mot en stark motståndare. Ruben var snabb som vanligt med sitt fina fotarbete och drog ner sin motståndare gång på gång och plockade två poäng efter två poäng. Vinst på poäng med 11-2 till slut.
Match 4
Bra match igen av Ruben med flera neddragningar och "tvåor".Efter två nack sving så blev det till slut poängseger med 12-3.
Final
Två klubbkompisar möttes i finalen, Ruben Stråkeved och Lukas Issal. De har mötts flertalet gånger förr och Ruben har gått segrande ur samtliga. Så blev det även denna gång då Lukas fastnade i ett nack sving och förlorade på fall. Guld till Ruben och silver till Lukas.

Lukas Issal
Match 1
Bra start mot en kille från Norge för Lukas. Två snygga maror och några slängkryss senare innebar seger på teknisk överlägsenhet.
Match 2
Återigen bra brottning av Lukas med flera bra maror och till slut seger på teknisk överlägsenhet.
Match 3
Tuff match för Lukas som fick slita hårt men klarade det med att sätta både maror och rullningar.Seger på teknisk överlägsenhet.
Match 4
Lukas blandade slängkryss med maror men fick även slita i underläge ett par gånger.Till slut blev det seger på teknisk överlägsenhet efter poäng 18-6.

Knattar 47 kg
Mohamed El Nagar
Match 1
Bra kämpat av Mohamed men föll till slut på poäng 14-10.
Match 2
Mohamed mötte en väldigt bra motståndare och förlorade på teknisk överlägsenhet.
Match 3
Väldigt tuff match för Mohamed som till slut förlorade på poäng 13-8.
Match 4
Äntligen seger för Mohamed efter flera fina kast och till slut fallseger. Mohamed slutar fyra i sin viktklass.

Knattar 53 kilo
Linus Åhlander
Match 1
Linus startade FT- cupen bestämt och rejält. Efter ett kastförsök från motståndaren vred Linus ned honom och avgjorde på fall.
Match 2
Bra kämpat av Linus och flera fina kast. Seger på teknisk överlägsenhet.
Match 3
Linus åkte på ett snabbt nack sving och förlorade på fall.
Match 4
Klubbkompisarna Linus och David möttes i sin sista match för dagen. Båda brottarna brottades bra och försökte sig på flera olika grepp och kast. Till slut drog Linus längsta strået och vann på fall. Därmed säkrade Linus silvret och David blev fyra.

David Jacobsson

Match 1
Väldigt bra brottning av David med både snygg mara och ett slängkryss. Dock blev det förlust på på fall för David.
Match 2
Snabbt slängkryss och seger på fall för David.
Match 3
David fick det svårt i sin tredje match och hamnade snabbt i underläge. Förlust på fall.

Pojkar 32 kg
Isak Johansson
Match 1
Mycket bra brottning av Isak och vinst på teknisk överlägsenhet.
Match 2
Kast på löpande band från Isak och snabb seger på teknisk överlägsenhet.
Match 3
Isak var på tårna och avgjorde snabbt med ett slängkryss och vinst på fall.
Final
Isak mötte en av Sveriges bästa brottare i sin viktklass och låg snabbt under. Motståndaren fick in flera kast och vann till slut på teknisk överlägsenhet. Silver till Isak!

Pojk 38 kg
Ville Karlsson
Match 1
Ville mötte en av de bästa brottarna i sin viktklass i första matchen. Bra inledning av matchen för Ville med mycket rörlighet. Efter en uppblåsning var inte Ville riktigt med och råkade ut för en snabb mara och förlust på fall.
Match 2
Förlust även i andra matchen för Ville och han är utslagen.

Pojk 66 kg
Kalle Odin
Match 1
Lugn och säker start för Kalle. Fallseger.
Match 2
Bra inledning av Kalle och ledning med 2-0. Åkte sen på ett slängkryss och fastnade. Förlust på fall.
Match 3
Motståndarn var snabb och teknisk och Kalle hade det svårt. Förlust på teknisk överlägsenhet. Kalle är utslagen.

Ungdom 63 kg
Joakim Salomonsson
Match 1
Fallförlust i första matchen för "Kimmen" efter att åkt ner på en mara och sen fastnat.
Match 2
Snyggt kryss av Joakim i inledningen och sen fortsatt koncentrerad brottning. Vinst på tekniskt överlägsenhet.
Match 3
"Kimmen" kom inte riktigt igång i tredje matchen och åkte på ett par slängkryss. Förlust på teknisk överlägsenhet. Joakim är utslagen.

Axel Skillby
Match 1
Förlust i första matchen för Axel på teknisk överlägsenhet.
Match 2
Tuff match för Axel men ändå bra fokus. Efter några slängkryss så blev det till slut seger med poäng.
Match 3
Axel gick på pumpen ganska snabbt och förlorade tredje matchen på fall. Axel är utslagen.

Flickor Äldre 44 kg
Tuva Bäck
Match 1
Svår match för Tuva i sin första match och förlust på teknisk överlägsenhet.
Match 2
Tuva fick det tufft även sin andra match och förlorade på fall. Tuva är utslagen.

Senior 80 kg
Lars Johansson
Match 1
Tränare Lars 47 år har gjort en comeback för att visa att åldern bara är en siffra. Härlig seger på fall!
Match 2
Tuff match för Lasse som fick stryk på teknisk överlägsenhet.
Match 3
Lasse åkte på ett slängkryss i inledningen och förlorade på fall. En fjärdeplats blev det för Lasse.

Senior 85 kg
Oskar Hjelm
Match 1
Oskar råkade ut för ett slängkryss tidigt och fastnade.Förlust på fall.
Match 2
Bra brottning av Oskar som kontrollerade matchen från start. Seger på teknisk överlägsenhet.
Match 3
Fallförlust efter att kastats i ett slängkryss. Oskar är utslagen.

Ledare Joakim Johansson och Mathias Carlsson

// David Issal