Fyra medaljer på FT- cupen!

VBK har varit och tävlat i Falköping, FT- cupen, där ca: 600 brottare deltog och runt 870 matcher avgjordes under två dagar. Värnamo kom till start med tio brottare.

Bäst lyckades Oskar Hjelm (S 85 kg) som tog med ett silver hem. Tre vinster efter stabil brottning innan det belv förlust i finalen mot SM-trean Manfred Edsberg, Falköping. I samma viktklass blev Zabihualh Ahmadi trea efter tre vinster och en fölust. Förlusten kom även den mot Manfred Edsberg, Falköping.

Övriga medaljer togs på tjejsidan av Nora Svensson (Flä 48 kg) och Tuva Bäck (Fly 38 kg) som knep var sitt brons. Nora tog två vinster innan det blev förlust mot en norska i polen. Hon och repade dock sig snabbt och vann bronsmatchen på ett övertygande sätt. För Tuvas del blev det förlust i första matchen, men sedan radade hon upp tre vinster på raken och tog därmed hem ett mycket välförtjänt brons.

VBK hade även med tre brottare i k 29 kg där Isak Johanssson lyckades bäst med två vinster och två förluster vilket resulterade i en sjundeplats totalt. Ante Karlssons fick det tufft slutade på 16 plats efter två förluster. Även Ruben Stråkeved hade tufft motstånd men lyckades vinna en match innan han fick respass ut ur turneringen genom två förluster och slutade på 11:e plats.

I ungdomsklassen hade vi två brottare med i U 58 Joakim "Kimmen" Salomonsson som efter två tuffa matcher slutade på nionde plats. Axel Skillby gick i 63 kg och även han blev utslagen efter två matcher och blev 20:e man i klassen.

I senior 96 kg deltog Elias Kenneryd och fick därmed känna på hetluften bland de lite äldre brottarna. Elias brottades bra men räckte inte riktigt uten det blev två förluster.

Lasse Johansson