Sju medaljer till VBK på Finnvedscupen!

Många fina insatser av våra brottare i vår egen tävling Finnvedscupen gav sju medaljer, fyra silver och tre brons. Vi tog även en fjärdeplats och en femteplats.

Tävlingen hade i år samlat 74 invägda brottare och under dagen genomfördes ca: 110 matcher på de två mattorna i Östbohallen.

Nedan följer ett referat för alla nio brottare
GR11 30kg, August Sanden
Match 1
August kämpar på bra men får inte riktigt till något grepp och förlorar på fall.
Match 2
Tuff och jämn match mot klubbkompisen Adam. Matchen slutar 14-12 till Adam efter mycket bra brottning av båda killarna.
Match 3
August gör några snabba armdrag och får ner motståndaren och kan vinna på fall.
Match 4
August vann på W.O. i sin sista match.August tar brons.

GR11 30kg, Adam El Nagar
Match 1
Tuff och jämn match mot klubbkompisen August. Matchen slutar 14-12 till Adam efter mycket bra brottning av båda killarna
Match 2
Adam åker snabbt ner och ligger i fallhotande läge i över en minut men ger sig inte och klarar sig till periodpaus men får ge sig i andra perioden och förlorar på fall.
Match 3
Jättebra match av Adam med flera maror och armdrag, vilket genererar i seger för Adam med 13-0.
Match 4Adam vann på W.O Adam tog silver.

GR14 38kg, Lukas Issal
Match 1
Lukas går ut starkt och vinner på teknisk överlägsenhet 13-0.
Match 2
Lukas möter duktiga Alexandrou Baloi från Klippan och gör en bra match men förlorar tillslut med 8-4.

Match 3
Lukas får snabbt näsblod och matchen blir sönder ryckt med fler avbrott. Slarvig brottning av Lukas men vinst till sist med 14-2 och teknisk överlägsenhet.
Match 4
Lukas möter en kille från Skövde ABK som egentligen tillhör viktklassen under. Lukas går in med ”en fot” och tror matchen är enkel men får inte till någonting i första perioden. I andra perioden går Lukas ut och tar ett snabbt nacksving och vinner på fall. Lukas tar silver.

GR 14 41kg, Ruben Stråkeved
Match 1
Ruben går in med ett snabbt nacksving och vinner på fall.
Match 2
Ruben går sin andra match mot en duktig motståndare från Klippans BK.  Ruben håller jämna steg med sin motståndare men åker till slut på ett nacksving och förlorar på fall.
Match 3
Ruben sliter hårt men får inte in greppen utan hamnar snabbt i underläge och får till slut ge sig med poängförlust 8-2.
Match 4
Ruben vinner sin fjärde match enkelt med flera fina rullningar.Ruben tar brons.

GR14 44kg, Isak Johansson
Match 1
Isak börjar bra med fina rullningar och vinner på teknisköverlägsenhet 12-0.
Match 2
Isak möter duktiga Wilmer Guldstrand från BK Atle som snabbt tar ledningen och känns urstark. Isak förlorar till sist matchen på teknisk överlägsenhet.
Match 3
Isak går ut lojt och hamnar i underläge 8-0 innan han vaknar och vänder på steken. Efter ett snyggt kryss så rullar Isak ut sin motståndare och vinner till slut på fall.
Bronsmatch
Tyvärr fick Isak lämna W.O på grund av skada.Isak slutar 4:a.
GR14 57kg, Linus Åhlander
Match 1
Linus hade en väldigt tuff motståndare och förlorade på fall.
Match 2
Linus gick in med rätt inställning och slet hårt men fick inte till det och förlorade på fall och är utslagen.Linus slutar 5:a.
GR14 57kg, Mohammed El Nagar
Match 1
Hamode brottas riktigt bra i sin första match och vinner på teknisk överlägsenhet 12-0.
Match 2
Bra match av Hamode och vinst med 13-0.Match 3En svår motståndare från Klippans BK väntade. Hamode gick ut bra och tog en tidig ledning men fick inte riktigt till det sen och förlorade till slut på fall.
Bronsmatch
En mycket koncentrerad Hamode gick ut för att brottas om bronset och gjorde det riktigt bra. Ledning med 8-0 efter första perioden efter flera fina kast. I andra perioden tappade Hamode fokus och så när tar motståndaren in hela försprånget det blir dock seger med 8-6. Brons till Hamode.

GR17 48kg, Oliver Issal
Match 1
Oliver som ska till ungdoms SM i Umeå nästa helg gick ut bestämt och fick in ett snabbt nacksving och vinner på fall.
Match 2
Oliver gick en bra match där poängen avlöste varandra men till slut blev det förlust 11-8.Silver till Oliver

GR17 71kg, Denny Chjan
Match 1
Denny gick en viktklass över sin egna och fick kämpa på rejält i sin första match. Denny ska också upp till Umeå på Ungdoms SM nästa helg så lite tuffare motstånd nu var bara bra. Matchen slutar med poängförlust 4-3 för Denny.
Match 2
Denny kontrollerar matchen direkt och vinner enkelt med 8-0 och teknisk överlägsenhet.Silver till Denny

Sammantaget en bra genomförd tävling av samtliga brottare. Nu ser vi framemot USM nästa helg då VBK skickar tre brottare Oliver Issal, Denny Chjan och Nora Svensson. VBK önskar alla tre lycka till!

///David Issal

Ett stort tack till alla som hjälpte till vid tävlingen!