Mushtaq Ahmadi tog guld på USM och JSM!

VBK hade framgångar vid helgens fristils-SM i Trollhättan. Mustaq tog guld både i ungdom och junior och det blev även en bronsmedalj till VBK genom Arvid Eskilsson i ungdom 76 kg.

Mustaq Ahmadi blev stor publikfavorit när han i stor stil vann 84-kilosklassen för juniorer efter fyra övertygande segrar och även segrade i ungdom 76 kg.

På frågan om hur länge han bott i Sverige kommer svaret omedelbart på utmärkt svenska: ”18 februari 2011”. Mustaq Ahmandi är från Afghanistan men bodde på andra sidan gränsen i Iran där han lärde sig brottas.

- Jag har brottats i åtta-nio år men hemma fick jag i stort sett aldrig chansen att gå några tävlingar. Sedan jag kom till Sverige har jag tävlat mycket. Nackdelen är att det inte brukar finnas så mycket motstånd, säger Mustaq.

Han är född 1996 och är därmed sistaårsungdom. I årets fristils-SM ställde han upp i både ungdoms- och juniorklassen och vann båda klart. De fyra motståndarna i söndagens juniortävling var chanslösa. Mustaq är nu uppe i fyra SM-guld och har hittills aldrig förlorat en fristilsmatch!

- Om du jämför min första tävling i Sverige med den jag gjorde här skiljer det hur mycket som helst. Men nu skulle jag vilja tävla internationellt, säger Mustaq Ahmandi.

Han har ansökt om att bli svensk medborgare men fått avslag. Nu efterlyser han hjälp från i första hand Svenska Brottningsförbundet för att göra ett nytt försök.

Mustaq Ahmandi har såväl snabbhet, vighet som fantasi i sin brottning. Han firar segrarna med frivolter på mattan och när han hade fått sin guldmedalj i Trollhättan blev det en baklängesvolt från prispallen.

- Han är klart intressant för framtiden och har på sin klubbs bekostnad varit på några av landslagets läger. Vi får hoppas att han snart kan få tävla för Sverige, säger förbundskapten Patrik Magnusson.”  Peter Fredriksson

Värnamo BK ställde upp med ytterligare fyra brottare:

Arvid Eskilsson i junior 76 kg som efter tre matcher kom på en tredje plats. Han kom i samma pool som Mustag och fick se sig besegrad i poolfinalen. I senior 66 kg hade vi veteranen Henrik Nilsson som efter 4 matcher slutade på en femteplats. Anton Hjelm fick fem matcher i tävlingens största klass senior 74 kg där han besegrade söndagens juniormästare Viktor Stenkvist på poäng. Fick två förluster och kom 6:a. Oskar Hjelm ställde upp i senior 84 kg och fick se sig besegrad i två matcher.