Fyra medaljer på Glentons!

I helgen genomfördes det mycket prestigefulla Glentons Mästarmöte för killarna i Broby och för tjejerna i Sösdala. Från VBK hade vi fem killar och en tjej uttagna.

För killarna är det de 8-10 bäst rankade i från varje viktklass som möter varandra under två dagar. Tävlingen är upplagd så att alla möter alla och flest vinster går segrande ur striden. VBK fick med sig hem tre guld och en brons.

Lukas Issal tävlade i knatte 38 kg och krönte sitt fantastiska brottarår med att gå obesegrad från Glentons! Lukas radade upp fem raka segrar utan att brottas helt övertygande enligt tränarna Jocke och Lasse men höll ändå ihop det och Sveriges bästa brottare i knatte 38 kg 2018 är från Värnamo BK och heter Lukas Issal!

Ruben Stråkeved gick i pojk 38 kg och bara att bli uttagen till Glentons som första års pojk är en bedrift! Ruben slutade på en 6:e plats efter 3 segrar och 5 förluster där Rubens sista seger mot duktiga Hjalmar Sandin från Sandvikens BK gav mersmak inför nästa år.

Isak Johansson var uttagen till att tävla i pojk 41 kg och slutade på en 5:e plats. Isak vann två matcher och förlorade fem men brottades som vanligt väldigt tekniskt och hade Isak haft marginalerna mer på sin sida så hade han tagit ytterligare någon skalp.

Oliver Issal gick i pojk 44kg som var ett riktigt getingbo med bra brottare. Oliver har i år gått från klarhet till klarhet i sin brottning och det har bara varit en tidsfråga innan resultaten skulle komma och som det gjorde! Nio stenhårda matcher genomfördes där Oliver vann sex och förlorade tre och var i ledning i två av sina förluster med 40 sekunder kvar. Den fina insatsen belönades med ett brons och en fantastiskt glad Oliver!

Denny Chang tävlade i pojk 62 kg och var totalt överlägsen från början till slut. Denny har vunnit i princip allt i år som sista års pojk och det ska bli mycket intressant att se om han blir lika dominant som junior efter nyår.
Efter fem raka segrar så var ytterligare ett guld bärgat för Värnamo Brottarklubb.

Nora Svensson tävlade i Kvinnor U 65kg.
Efter en tids skador blev det en lyckad
comeback för Nora. I sin första match mötte Nora en tjej från Klippans BK och vann matchen på poäng 5-1. I andra matchen stod ÖIS för motståndet och där gick Nora segrande ur med 10-0 och fall. Nora brottades stabilt genom turneringen och det var hennes andra seger i Glentonsmästarmöte!

Mycket nöjda tränare för denna helg var Joakim Johansson och Lars Johansson.

//Davic Issal