Guld till Vincent vid Glentons Mästarmöte!

Vid helgens Mästarmöten i Broby (killar) och Sösdala (tjejer) blev det sammanlagt tre medaljer.

Bland killarna blev det guld till Vincent i K 38 kg och bland tjejerna blev det brons till Lina Gustavsson KvU 49 kg och Sara Hjelm Flä 57/62 kg. Glentons är en tävling där de 10 (tjejer 7) bäst rankade i Sverige möter varandra under två dagar.
Vilket gör tävlingen till en av de absolut tuffaste.

Killar:
VBK fick en guldmedalj genom Vincent Hägg som vann alla sina nio matcher i knattar 38 kg och därmed titulera sig "bäst i Sverige". Vincent gjorde en fantastiskt bra tävling med sex segrar under lördagen och tre segrar på söndagen efter mycket bra brottning.

Ludvig Johansson i Ungdom 76 kg knep 4:e platsen efter en mycket bra tävling där han vann perioder mot både segraren och tvåan i klassen. Bägge dessa är ett år äldre och blir juniorer efter nyår så nästa år som sista års ungdom ser mycket ljus ut för Ludvig.

I klassen Ungdom 69 kg hade VBK två killar uttagna och där tog Arvid Eskilsson 5:e platsen efter mycket bra tävling där han vann över killar som är två år äldre. Pontus Hägg i samma klass vann sin första match men fick sen tyvärr bryta tävlingen p.g.à sjukdom.

Peo Hägg

Tjejer:
Sara Hjelm i Flä 57/62 kg fick inte sin brottning att stämma under de två dagarna i Sösdala. Hon förlorde sin inledande match på poäng efter att ha fått flera tveksamma domslut emot sig. Hon förlorade  även sin andra och sista match även den på poäng och därmed slutade hon trea då det lämats en del återbud i klassen. Noteras bör att Sara vann över de båda tjejerna på Mälarcupen, men fick nu se sig besegrad.
Lina Gustavsson öppnade turneringen på ett bra sätt genom att vinna sin första match på fall, då hon i parterr fick in "fällkniven" redan i första perioden. I sin andra match slarvade hon lite efter ett bra indyk fastnade hon i nästa situation i en kvartsnelson och förlorade på fall. Hon mötte sedan en tjej från Gällivare (som var utom tävlan då hon inte fick någon motståndare i Kv) och förlorade på poäng. Lina förlorade även sin sista match mot blivande vinnaren Cornelia Kronvall på poäng och hamnade där med på en tredje plats.

Stefan Gustavsson