Silver till Nora Glentons Mästarmöte!

I helgen genomfördes det mycket prestigefulla Glentons Mästarmöte för killarna i Broby och för tjejerna i Sösdala. Från VBK hade vi två killar och en tjej uttagna.

För killarna är det de 10 bäst rankade i Sverige som möter varandra under två dagar och för tjejerna är det de sju bästa från varje viktklass i Sverige och Norge. Nora Svensson var VBK:s representant vid årets upplaga i Sösdala (F/y 38 kg). Det började lite trevande för Nora med en förlust mot en för dagen bättre Skåne-tjej, sedan följde en seger mot en tjej från Härnösand där Nora vann på fall, nu var hon taggad!

I tredje matchen mötte hon klass segraren, en norska som hon tyvärr förlorade mot men var ensam om att ta poäng mot, en poäng som senare skulle visa sig vara mkt viktig..

Sedan följde två matchsegrar på rad; en fallseger och en på teknisk överlägsenhet. Efter första dagen var facit tre segrar o två förluster.

På söndagen hade Nora endast en match (stod över sista omgången) mot en Härnösandstjej där Nora visade prov på mycket bra brottning och vann på fall. En bra avslutning på tävlingen. Nora slutade på fyra segrar o två förluster ( 20 p), lika många poäng som två andra tjejer. Hur långt skulle det räcka..? Tack vare att Nora tog poäng mot norskan (klass-segraren) så blev det en välförtjänt silvermedalj och glädjen var total!

Vincent Hägg i Pojk 47 kg kom på sjätte plats efter mycket bra brottning under helgen. VBK:s andre deltagare Pontus Adolfsson i Pojk 66 kg fick tyvärr bryta turneringen i helgens tredje match då han skadade sig.

Ett stort TACK till Mathias Carlsson som var med och coachade Nora den här helgen och till Jocke spm coachade killarna!