Guld till Nora på Glentons Mästarmöte!

I helgen genomfördes det mycket prestigefulla Glentons Mästarmöte för killarna i Broby och för tjejerna i Sösdala. Från VBK hade vi en kille och en tjej uttagna.

För killarna är det de 10 bäst rankade i Sverige som möter varandra under två dagar och för tjejerna är det de sju bästa från varje viktklass i Sverige och Norge. Nora Svensson var VBK:s representant vid årets upplaga i Sösdala (Flä 40 kg) och hon lyckades i år ta hem klassen efter fyra vinster och en förlust. Under lördagen var hon säkerheten själv då hon vann samtliga av sina tre matcher, bl.a. över favoriten i klassen som hon förra helgen fick se sig besegrad av.

Söndagen började däremot sämre då hon förlorade en mycket jämn första match med 8-8. Hon tog sig dock samman och vann sin sista match på ett övertygande sätt. Eftersom tre tjejer hade varsin förlust, så räknades antalet poäng och då stod Nora som slutsegrare.

I P59kg kom Edvin Causevic på fjärde plats. Han inledde första dagen med två vinster, och två förluster. Under söndagen brottades Edvin två matcher, det blev en vinst och en förlust. I alla matcherna var han offensiv och kastvillig, och förlusterna kom mot äldre killar. Men Edvin var aldrig borta i någon av de matcherna heller, och kunde likväl fått en seger till.

Till denna tävling måste man söka på sina meriter och bli uttagen av tävlingsledningen för att få delta, så det är verkligen de bästa brottana som är med och tävlar. Nu var det en del frånvaro i vissa klasser på grund av sjukdom, men tävlingen höll som vanligt hög klass.

Ett stort TACK till Mathias Carlsson som var med och coachade Nora den här helgen och till Jocke som coachade Edvin!