Smålands Cupen i Huskvarna!

Vid säsongens sista Smålands Cup som avgjordes i Huskvarna blev det flera medaljer till VBK.

Vi var ett fint litet gäng som drog iväg till Huskvarna på lördagsförmiddagen. Vi hade fyra stycken kralliga killar och tjejer med oss under 24 kg och sex tungviktare över 24 kg. Alltså totalt tio nybörjare varav den minst erfarna hade tränat tre gånger innan.

F/Y 24 kg var det tre brotterskor varav en från Värnamo. Erna Johansson vägde inte upp riktigt till 24 men fick på det här sättet två matcher. I första matchen mötte hon Miranda från BK Enig. Erna vann första perioden med 4-0 och hade nog kunnat vinna redan där om tekniken att hålla motståndaren på rygg hade varit lite bättre. I andra perioden vann Erna på fall ändå till slut och kom på en fin andraplats i F/Y 24 kg. Bra jobbat.

K 21 kg  hade fem deltagare så det blev fyra matcher per brottare. Felix Söderström kom tvåa och Ruben Stråkeved kom trea. Felix mötte klassvinnaren i första matchen och förlorade där på fall. Han radade sedan upp tre segrar och blev då tvåa före sin klubbkompis Ruben som vann två matcher och förloradetvå. Bägge kämpade föredömligt och hade Felix mött klassegraren sist istället för först kunde det blivit en annan utgång.

K23 var en tuff viktklass med flera duktiga brottare. Calle Bergman brottades på bra och fick ytterligare rutin till den har redan har skaffat sig. Det syns att det gör nytta att tävla och Calle har förstått vad det går ut på. Han lyckades dock inte vinna någon match idag med gick några tuffa perioder tiden ut.

K 24 hade en deltagare från Värnamo nämligen Joel Pichler. Joel har inte tävlat innan och det var mycket nytt. Han kämpade dock jättebra men lyckades inte vinna någon match. Nu vet han vad han behöver träna på och vad brottning går ut på.

K 26 hade två deltagare från Värnamo.  De fick fyra matcher var och Emil Johansson lyckades bäst med en andraplats genom tre vinster och en förlust. Emil har en bra explosivitet i sin brottning och vann några matcher på ett par fina nacksving. Oliwer Issal gick också fyra matcher och vann en med 9-0 och 6-3. Det var en tuff match där Oliwer plockade massor av poäng. Bra jobbat och slutade fyra strax utanför pallen. Nästa gång blir det nog medalj.

K 28 var en klass där vi hade Albert Green från Värnamo. Han gick fram som en slåttermaskin och var aldrig riktigt illa ute. Han vann alla sina matcher övertygande och blev klassvinnare. I mitt tycke bästa brottare i turneringen. I den här viktklassen hade vi även en riktig nybörjare i Erion Rexhebi. Han har bara tränat tre gånger men vågade ändå vara med och tävla och bara det är starkt gjort. Erion lyckades inte vinna någon match och hamnade dessutom i en tuff viktklass. Han visade dock bra humör hela tävlingen och har det i sig som vi tränare brukar säga. Lite mer träningar så blir han farlig.

K 35 hade en deltagare från Värnamo. Kalle Odin är en brottare som inte går och väntar. Han är lite yvig i sin brottning och fastnar lite ibland men kan bli riktigt farlig om han får ihop sin brottning. Kalle vann en match och hamnade fyra i K 35 som hade fem deltagare.

Sammantaget kan man säga att vi får åka hem och träna parterr och lära oss hur man vänder på en brottare som ligger på mage. Vi måste också lära oss hur man håller fast någon i falläge. Slipar vi på detta kommer det fler vinster nästa gång.

//Kennet Carlsson