Kanonstart på Smålands Cupen!

Vid säsongens första Smålands Cup som avgjordes i Huskvarna deltog VBK med 11 brottare och nio tog medalj, varav sex guld!

Tävlingen hade lockat 76 deltagare från åtta klubbar, så det fick bli brottning på två mattor. Husqvarna hade bjudit in några klubbar utanför Småland och det stärkte upp tävlingen rejält.

KA: Liam Pham gjorde sin första tävling och kämpade riktigt bra. Tyvärr tre förluster och en fjärdeplats.

KB: Guld till Ante Karlsson. Han inledde med en stenhård match, som slutade med poängseger 14-7. Därefter blev det ytterligare två segrar. Lukas Issal knep bronset i klassen, efter en inledande fallseger och två förluster.

KC: Guld till Isak Johansson efter tre raka segrar. Silver till Ruben Stråkeved, som började med en kanonmatch mot en Huskvarnakille och vann till slut på fall. Sen blev det förlust mot Isak och avslutningsvis en fallseger.

KD: Felix Söderström var rejält på hugget. Tre klara segrar. En på teknisk överlägsenhet, två fallsegrar och därmed guld i klassen.

KF: Guld till Oliver Issal efter tre snygga fallsegrar. Fjärdeplats till Elias Andersson som kämpade riktigt bra, men idag blev det tre förluster.

KH: Även Ville Karlsson var riktigt taggad idag och det blev guld efter tre fallvinster.

KK: Pontus Svensson gjorde en bra premiärtävling och fixade ett silver i klassen efter en inledande förlust, men därefter två övertygande segrar.

FB: Tuva Bäck var vår enda tjej för dagen. Hon övertygade stort, med tre fallvinster och guld i klassen.

Sammanfattningsvis en riktigt skoj tävling på flera sätt. Skoj med många deltagare och för första gången på länge så gick tävlingen på två mattor. Skoj med de gästande klubbarna från Lidköping och Falköping, som gjorde att startfältet blev så stort. Skoj med våra nya poängdomare, Sara Hjelm och Mikaela Issal. Sist men inte minst skoj med många medaljer så klart!  :-)

Nästa tävling blir Mikael Ljungbergs i Mölndal 15/11.

/  Mathias