Brons till Elias i Västerås!

Mälarcupen i Västerås är en av årets största och tuffaste tävling. Ca 820 brottare från 130 klubbar deltog. Det fanns deltagare från flera grannländer och även USA var där med ett rejält gäng. Att tävlingen är stenhård märktes tyvärr också på resultatet för våra fem brottare som deltog.

Tävlingen är en tvådagarstävling och det var fullfart på mattorna i de olika hallarna både under lördagen och söndagen. Fyra av våra brottare fick tyvärr respass ut ur turneringen första dagen efter flera tuffa matcher.

Bäst lyckades Elias Kenneryd (U 100kg), som ordnade enda medaljen för VBK med ett brons.Förlorade första matchen mot en riktigt duktig finne. Andra matchen i poolen vann han på TÖ efter stabil brottning.

Anton Hjelm (S 75kg) inledde med en stenhårt match mot Oscar Isberg från Varberg. Anton ledde med 2-0, men i sista sekunden innan pausen, så åkte han på ett nacksving och ställningen blev 2-4. Konditionen räckte inte till en forcering i andra perioden och det blev en poängförlust. I andra matchen blev det förlust med 0-8.

Joakim Salomonsson (P 53kg) inledde lite tvekande och åkte på fall i första matchen. I andra var han betydligt mer alert och vann matchen på fall. I tredje tog det stopp efter en fallförlust.

Axel Skillby (P 59kg) åkte ut efter två raka förluster, men borde vunnit minst en av dom.

Nora Svensson inledde stabilt med en klar poängseger i första matchen. I andra stämde inte brottningen riktigt och Gabriella Stjernfeldt från BK Ore drog iväg med en 7-0-ledning, i slutet av matchen fick dock Nora chansen när hon hade motståndaren i falläge. Lite tvekan av domarna gjorde att de missade att blåsa fall och tiden gick ut och poängförlusten var ett faktum.

I tredje matchen mötte hon Othelie Hoie från Norge. Nora startade matchen i högt tempo och tog ledningen. Sen vände norskan matchen och det blev till slut en fallförlust.

Stort tack till Miwab för lånet av bussen!

Mathias Carlsson