Brons till Tuva i Västerås!

Mälarcupen i Västerås är en av årets största och tuffaste tävling. Ca 780 brottare från 130 klubbar deltog. Det fanns deltagare från flera grannländer och även USA var där med ett rejält gäng. Att tävlingen är stenhård vilket märktes också på resultatet för våra fyra brottare som deltog.

Tävlingen är en tvådagarstävling och det var fullfart på mattorna i de olika hallarna både under lördagen och söndagen. Bäst lyckades Tuva Bäck med en tredje plats. Två av våra brottare fick tyvärr respass ut ur turneringen första dagen efter flera tuffa matcher.

F/y 42 kg
Tuvas första match slutade med förlust mot blivande segraren, sedan vann hon sin andra match på ett övertygande sätt. Hon fick sedan brottas om silvermedaljen och det blev en riktig rysare. Tuva låg under med 6-10 när det var några sekunder kvar men lyckades kasta sin motståndare med ett snyggt 4-poängskast men tyvärr räckte det inte ändå p.g.a. motståndaren hade tagit några fler tvåor än Tuva .

S 98 kg
Elias Kenneryd inledde mot en kille han aldrig slagit tidigare, men med taktisk brottning och kyla vann Elias rättvist. Sedan mötte han junior VM-trean ifrån USA och en kille ifrån Vitryssland men de blev övermäktiga för Elias. Han slutade på en femteplats vilket är väldigt bra med tanke på att han hade fått brottas i undomsklassen om han velat detta istället för senior.

K 32 kg
Isak johansson och Ante Karlsson brottades bägge i knatte 32 kg. Killarna inledde med varsin snöplig förlust där de hade ledningen. I andra omgången vann båda på fall efter snygga kast. Det roliga tog dock slut i tredje matchen mot lite bättre killar.

Joakim Johansson