Fina insatser i Ljungby!

Vid Smålandscupen i Sunnerbohallen i Ljungby deltog VBK med 17 brottare och hade 21 anmälda till tävlingen vilket torde vara nytt rekord för nybörjartävling.

Det var ett förväntansfullt gäng med många föräldrar som åkte till Ljungby den här lördagen

F/Y 25 kg. Här var det tre invägda tjejer som ställde upp. Tuva Bäck från Värnamo, som nyss fyllt sex år mötte två tjejer som var åtta år och det blev en lite för svår uppgift men hon kämpade och fick en bronsdiamant som hon var mycket stolt över.

K 21 kg. Det blev final direkt för två värnamograbbar,
Isak Johansson och Felix Söderström. De visade prov på bra
brottning trots sin unga ålder och kämpade och slet. Till slut
lyckades Isak vinna men det kunde gått hur som helst. De var
lika bra kompisar efter matchen och visade på god sport-
manship. Guld till Isak och silver till Felix.

K 24 kg. Här deltog fyra brottare varav två från Värnamo, Jacob Bergqvist och Calle Bergman. Vi hade skrivit fel när vi vägde in Calle så han var uppsatt i K 26 fast han väger 21,6  men lyckades peta in honom i K 24 då Rasmus Aspler som var invägd där inte kunde ställa upp. Jakob var först ut och mötte Leo Hanna från Husqvarna och förlorade på fall. Calle mötte sedan Nils Johansson Ljungby och förlorade också den matchen på fall. Nästa omgång mötte Värnamobrottarna de andra i omvänd ordning och tyvärr blev det fallförlust även i dom matcherna. I tredje matchen möttes Värnamobrottarna där Jakob drog det längsta strået och vann på fall. Calle kämpade dock på bra och han stod på benen längre och längre för varje match. Nils från Ljungby vann finalen över Hanna Husqvarna. Jakob blev därmed trea och Kalle fyra.

K 25 kg. Här kunde Emil Johansson från Värnamo inte ställa upp på grund av sjukdom så det blev final direkt mellan Gustav Björk Värnamo och Johan Kenneryd Ljungby. Gustav kämpade på men fick inte utdelning och förlorade på fall. Det blev ju dock ett silver till Gustav.

K 26 kg. Här hade vi två Värnamobrottare Ville Karlsson och Albert Green. De möttes redan i första matchen och Albert vann på fall.  Albert mötte sedan Denny från Ljungby  i andra matchen som var den tredje brottaren i klassen. Albert fokuserade bra och vann på fall. I nästa match mötte Ville Denny i en tuff match som Ville till slut förlorade på poäng. Det var mycket bra brottning och Ville kunde lika gärna vunnit. Albert vann därmed klassen och Ville trea.

K 29 kg. Här var det tre brottare invägda varav en värnamobrottare Edvin Eriksson. Edvin mötte i första matchen Ludvig från BK Enig. Han vann på fall men det var ingen enkel seger. Edvin förlorade sedan en tät match mot Said från Tranås och blev därmed två i klassen. Det var en tuff viktklass där alla tre var väldigt jämna med bra brottning.

K 30 kg. Här var Carl Bergkvist från värnamo ensam värnamobrottare. De var fyra i klassen och alla mötte alla. Carl visade upp en mycket explosiv brottning och vann två matcher på fall och en på t.ö. Han vann därmed klassen mycket övertygande.

K 32. Det här var nästan värnamos egen viktklass med tre brottare från värnamo och en från Oskarshamn, Per Månsson. Felix mötte Per i första matchen och räckte inte till riktigt utan åkte i ett nacksving vilket var Pers favoritgrepp visade det sig. Abbe mötte Oskar i sin första match och förlorade med 2-0 i perioder sedan han haft Oskar i falläge. En jämn match som Oskar lyckades vinna. Felix och Abbe möttes sedan i nästa match som Abbe vann på fall. Felix väger ju inte upp riktigt i 32 men kämpade och gjorde sitt bästa. Oskar mötte sedan Per som igen blev en jämn match i 32 kg där Oskar vann med 2-0. Per var en riktig kastmaskin som sökte nacksving hela tiden men Oskar lyckades klara sig undan med fokuserad brotting. Felix mötte sedan Oskar där det blev fallseger för Oskar. Felix hade en tuff dag med med tre duktiga brottare i sin viktklass men gjorde sitt bästa vilket är det viktigaste. Abbe mötte i sista matchen Per Månsson från Oskarshamn och stränga förhållningsorder att akta sig för nacksvinget. Han åkte ändå på en tre fyra nacksving men lyckades krångla sig ur två fallhotande läge och lyckades till slut i andra perioden vinna på fall. En riktig holmgång för Abbe som lyckades bryta ett negativt mönster. Oskar vann klassen och Abbe blev tvåa. Felix slutade fyra.

K 35 kg. Kalle Odin och Pontus Svensson från Värnamo ställde upp i denna viktklassen ihop med två brottare till från Oskarshamn och Ljungby. Pontus förlorade sina tre matcher men gjorde sitt bästa och var med och tävlade. Kalle vann över klubbkompisen Pontus men räckte inte till i de andra två matcherna utan förlorade på fall. Kalle är en oslipad diamant som behöver lite mer teknikträning så blir han farlig. Kalle trea och Pontus fyra i klassen.

K 38. William Björk ställde upp här mot tre brottare från Ljungby, Tranås och Husqvarna. I första matchen mötte han klassvinnaren Alfred Steen från Ljungby och förlorade på fall. Han vann sedan en match med 2-0 och sista matchen på fall och blev därmed tvåa. Det här var inga nybörjare William mötte så det var mycket bra gjort att bli tvåa i denna viktklassen.

P 48 kg. Vi hade en kille med oss som gick i pojk och det var Hugo Soininen. De var två invägda brottare och det blev final direkt mot hemmasonen Johannes Birkenfjäll från Ljungby. Hugo förlorade på fall och blev därmed tvåa i klassen. Johannes var den bättre brottaren och vann rättvist.

Sammanfattningsvis en mycket rolig tävling där vi hade många nybörjare som ska ha en eloge för att de ställde upp och vågade brottas. Det är inte så enkelt så bra gjort allihop.

Kennet Carlsson