Två medaljer i Ljungby!

Det var ett glatt gäng som åkte till Ljungbyträffen. 106 anmälda brottare och 86 stycken kom till start, vilket gjorde att det blev totalt 116 matcher.

Tuva Bäck hade flest motståndare med 5 invägda brottare i FY 35 kg. Hon fick därmed fyra matcher. Detta var Tuvas andra riktiga tävling och det bjöds på tufft motstånd.

I första matchen förlorade Tuva på fall efter 55 sekunder. Hon hade då gjort några bra dyk men lyckades inte ta poäng utan fastnade under motståndaren. I andra matchen var hon uppvärmd och kämpade på bra och var nära att få runt motståndaren i nacksving två gånger i första perioden men lyckades inte fullfölja greppet.  I andra perioden förlorade hon på fall. Tredje matchen var jämnare med poäng åt båda hållen och där Tuva till slut lyckades komma runt på ryggen på motståndaren och sen med en halvnelson vända henne till fall efter 1.32. I fjärde matchen blev det fallförlust efter 30 sekunder mot klassegraren och därmed slutade Tuva för dagen på fjärde plats.

Kalle Odin vägde in i knatte 47 kg. Mamma Odin tyckte de andra två i klassen var större men jag garanterar att det var de inte men det var tufft motstånd. I första matchen förlorade Kalle på fall efter 23 sekunder. I den andra matchen var han med mer och jobbade på bra men blev lite bortdömd på en fallsituation där domaren blåste väldigt fort. Så förlust igen på fall och en tredjeplats.

Joakim ”Kimmen” Salomonsson vägde in i Pojk 42 kg och fick tre motståndare där. I första matchen ledde han med 8-6 när han lyckades lägga den andra på fall. I andra matchen fick han tufft motstånd och det blev förlust med teknisk överlägsenhet 12-0. Till den tredje hade han samlat ihop sig och vann på fall efter 25 sekunder och fick ett silver som belöning. En välbehövlig medalj och en positiv tävling för Kimmen.

Axel Skillby vägde in i pojk 53 där de var hela nio invägda brottare. Ingen lätt uppgift i en svår viktklass. I första matchen mötte Axel Samim Asafi från Tranås och förlorade på fall efter 36 sekunder. I den andra matchen var Axel mer på hugget och brottades bra men fastnade efter 1.12 och förlorade på fall och var därmed utslagen tyvärr efter två raka förluster. Axel är med bra i matcherna men saknar det där lilla självförtroendet som kan vara avgörande.

Bra jobbat allihop och tack för en bra dag

Kennet "Kenna" Carlsson