Fyra medaljer i Ljungby!

Vid årets Ljungbyträff ställde VBK upp med sju brottare fem killar och två tjejer. Medaljskörden blev två guld, ett silver och ett brons.

Fyra av de sju från VBK ställde upp i samma vikt nämligen K 29 kg och tog även de två främsta platserna genom Isac Johansson guld och Ruben Stråkeved silver. Kunde även blivit ett brons också om inte Ante Karlson blivit skadad och tvingades lämna WO i bronsmatchen.

K 29 kg:
Guld till Isak Johansson efter fyra övertygande segrar i poolen och poängvinst i finalen mot Ruben Stråkeved. Ruben hade två fallsegrar i poolen och i poolfinalen mötte han Ante Karlsson. En jämn match som Ruben ändå till slut vann med 7-2. Ante hade också två segrar i poolen. Han fick dock stå över bronsmatchen pga en lätt knäskada och slutade fyra. Lukas Issal åkte ut efter två tuffa förluster.

K 35 kg:
Oliver Issal åkte på en snöplig fallförlust i första matchen. I andra matchen var han betydligt mer på hugget och vann på fall. I matchen om bronset blev det förlust igen och en fjärdeplats.

Fl/y 38 kg:
Tuva Bäck förlorade en jämn första match. I andra matchen var motståndet än tuffare och det blev förlust igen. Eftersom de endast var tre i klassen, så blev det ett brons till Tuva.

Fl/ä 48 kg.
Guld till suveräna Nora Svensson efter fyra raka fallsegrar.

Klubben hade dessutom tre egna domare på plats. Sara och Anton Hjelm gjorde debut som mattdomare och det klarade dom galant. Kanske med lite tips och råd från rutinerade Peter Gustavsson.

Mathias Carlsson