Sex medaljer i Ljungby!

Vid årets Ljungbyträff ställde VBK upp med sju brottare sex killar och en tjej. Medaljskörden blev två guld, tre silver och ett brons. Dessutom blev Tuva Bäck utsedd till bästa tjejbrottare.

Fyra av de sju från VBK ställde upp i samma vikt nämligen K 32 kg och tog där storslam genom Ruben Stråkeved guld, Isac Johansson silver Ante Karlson brons och Lucas Issal fyra.

I knatte 32 är det rena getingboet då vi har fyra brottare som tampas där. Det var 7 anmälda till viktklassen och vi fick som tur var 2 brottare i varje pool då man delar in tävlingen i pooler när det är fler än 5 i viktklassen. Lukas Issal och Ruben Stråkeved var i en pool och Isak Johansson och Ante Karlsson i den andra. Ruben och Lukas möttes först där Ruben vann på teknisk överlägsenhet. I matchen efter möttes Isak och Ante där det också blev vinst på teknisk överlägsenhet till Isak.

Det var strax Lukas tur igen och nu gick det bättre mot Adrian Uhlin från Falkenberg. Lukas fick in ett slängkryss efter 10 sekunder och lade motståndaren på fall. Seger för Lukas och i princip klar för matchen om 3-4 pris mot någon i den andra poolen om han vinner nästa match. Efter Lukas var Ruben uppe och tog sin andra vinst för dagen i poolen mot en kille från Malmö Tigers. Fallseger efter ett nacksving och Ruben klar för final. Matchen efter var Ante uppe och tog en fallseger efter 10 sekunder. Ante klar för match om 3-4 pris kanske mot Lukas om han vinner sin nästa match. Lukas fick en tuff match mot en kille från Malmö Tigers men lyckades vinna den efter bland annat en snygg mara och vann med 11-2 och klar för matchen om 3-4 pris mot Ante. Isak fick wo i sin andra match i poolen och klar för final mot Ruben. Redan här hade Värnamobrottarna säkrar plats 1-4.

Ante och Lukas möttes i matchen om 3-4 plats och där drog Ante det längsta strået. Han ledde hela matchen och visade en bred grepprepertoar men Lukas hängde i och gav aldrig upp. Till slut seger för Ante med 15-7 vid full tid.

Ruben och Isak möttes sen i finalen där Ruben tidigt i matchen fick in ett nacksving. Isak jobbade hårt men kom aldrig ifatt och förlorade med 15-2 efter 1:44. Bra jobbat allihop och inte så lätt att möta klubbkompisar.

Oliver Issal gick i Pojk 38 kg och var inte riktigt med i första matchen och åkte på en mara när han ledde med 1-0. Motståndaren lyckades hålla kvar honom och vann på fall. De var tre stycken i klassen så nästa match avgjorde placeringen. I den matchen hade Oliver piggnat till och vann på fall efter en minut och därmed tvåa i klassen. Bra jobbat.

Linus Åhlander gick i Knatte 53kg och fick en motståndare för dagen. Han gick in och brottades på bra och var nära att få med den andra på ett nacksving men lyckades inte hålla kopplingen utan fastnade själv i samma grepp och förlorade på fall efter 49 sekunder.

klarade galant. Tuva Bäck gick i F/Y 42 kg och där hade hon två motståndare. De möttes först och Tuva kunde studera hur de brottades. När hon mötte första tjejen från Falkenberg försökte hon brottas tekniskt och lyckades med att få in ryska skruven och plockade 8 poäng på den. Hon fortsatte att brottas tekniskt och vann med 12-0 innan full tid. I andra matchen mötte hon Signe Gustavsson från Atle som hon mött några gånger tidigare. En tuff tjej som har nacksving som specialgrepp. Tuva vet om detta och hade lagt upp som plan att försöka med en mara så fort Signe kom mot henne och det lyckades två gånger men Tuva fick inte riktigt med henne runt och fastnade själv några gånger och det var precis att hon lyckades ta sig loss flera gånger. Tuva ledde dock matchen hela tiden men var illa ute flera gånger. Precis vid full tid blev det 14-2 till Tuva och vinst. Hon vann därmed F/Y 42 och plockade hela 26 poäng på två matcher och blev förutom klassegrare utsedd till bästa tjejbrottare på Ljungbyträffen och fick med sig två pokaler hem. Klubben hade dessutom tre egna domare på plats. Sara och Anton Hjelm och Abbe Bäck som gjorde debut som domare, vilket han

Värnamo blev också tredje bästa klubb trots att vi inte var så många brottare från Värnamo. Bra jobbat allihop och tack till Lasse som fick springa in på mattan och stoppa en dubbelnelson som höll på att gå illa när domaren missade det.

Kennet Carlsson