Klart godkänd säsongsupptakt!

VBK var i helgen i Vinslöv på Ore´s säsongsstartstävling , där vi deltog med åtta killar på lördagen och en tjej.

VBK kammade sammanlagt hem fyra medaljer, ett guld, två silver och ett brons. Guldet bärgades av Axel Skillby i P 59 kg, silver till Ruben Stråkeved K 29kg och i samma vikt tog Isak Johansson bronset. Det andra silvret för dagen togs av Joakim "Kimmen" Salomonsson

K29 kg. Fem brottare från VBK, av totalt tolv i klassen! Bäst gick det för Ruben Stråkeved, som plockade hem silvret efter fyra klara segrar i poolen. Två fallvinster och två på teknisk överlägsenhet. I finalen tog det stopp och matchen slutade 12-0 till Julius Moden från BK Velo. Isak Johansson vann tre matcher i poolen och förlorade bara mot Julius. Bronsmatchen vann han enkelt på fall. Ante Karlsson och Felix Söderström vann två matcher och förlorade två. Lukas Issal förlorade två matcher mot klubbkompisar.

P53 kg. Silver till Joakim Salomonsson efter en fall seger, två på teknisk överlägsenhet och en lite jämnare poängvinst i poolfinalen. I finalmatchen åkte Kimmen på en snabb fallförlust. Kalle Odin åkte på två raka förluster. Kalle behöver fler tävlingar för att få upp rutinen och tekniken.

P59 kg. Dagens enda guld till VBK stod Axel Skillby för. Axel brottades stabilt och bjöd på snygga kast och ett helt gäng rullningar. TÖ i första matchen, följt av en fallvinst. I finalen blev det teknisk överlägsenhet igen.

Fy38 kg. Tuva Bäck var enda tjej från VBK idag. Hon startade med en fallvinst, följt av en fallförlust i en jämn match. Tredje matchen blev ännu jämnare, men Tuva höll undan och vann på poäng med 7-6. En match som tog hårt på pappa Kenneth´s stämband. I matchen om bronset var krafterna slut för Tuva och matchen slutade med fallförlust. En fjärdeplats är ändå klart godkänt.

Mathias Carlsson