Två medlajer på Öresundsträffen!

Vid helgens tävlingar i Helsingborg kom ca. 550 brottare till start från 91 olika klubbar från Sverige, Norge och Tyskland. Värnamo BK kom till start med sex killar och två tjejer.

VBK lyckades kamma hem två medaljer ett silver genom Nora Svensson i Fl/ä 48 kg och ett brons i J 98 kg genom Ellias Kenneryd, som fick dispens att gå upp i junior då det inte fanns något motstånd hans klass i ungdom.

K 29 kg
"Knatteligan" bestående av Isak Johansson, Ruben Stråkeved och Ante Karlsson hade oturen att komma i samma pool. Ante åkte på två förluster efter varandra, en på fall och en poängförlust mot klubbkompisen Ruben. Ruben vann alltså en match men fick sedan se sig besegrad i två matcher mot två norska killar. Isak fick möta klassegraren i första matchen där det blev fallförlust och i sin andra match vann han på tekniskt, men fick sedan respass ut ur turnenringen då det en fallförlust i omgånen efter. Bra kämpat av samtliga killar i tufft motstånd.

Fl/y 38 kg
Tuva Bäck fick bara en match på lördagen som tyvärr blev en fallförlust, sedan stod Tuva över. Söndagen började bättre med en fallseger mot en Skåne tjej. Sedan följde en förlust mot en norska och Tuva slutade därmed på en 5:e plats i klassen.

J 98 kg
Elias Kenneryd fick inga matcher i ungdomsklassen, men genom dispens fick han gå upp i juniorklassen där han fick två tuffa matcher som tyvärr slutade i förluster. Dock belönades Ellias med ett brons då de var tre i klassen.

P 53 kg
Joakim "Kimmen" Salomonsson fick två förluster emot sig på raken, mot killar från Viskafors och Nykvarn och blev där med utslagen Kimmen kämpade dock på bra i sina matcher mot tufft motstånd.

P 59 kg
Axel Skillby brottades kanonbra i lördagens matcher och visade stort självförtroende. Det blev två segrar av två möjliga den dagen, en teknisk och en fallseger. Söndagen följdes dock av två fallförluster och Axel slutade på en fin 5:e plats.

Fl/ä 48 kg
Nora Svensson radade upp tre segrar på raken (en poäng, en fall och en teknisköverlägsenhet) bl.a. mot en tyska som visade sig vara svårslagen av de andra i poolen. För Nora väntade nu final mot en norska som visade sig vara bättre för dagen. Det blev ett välförtjänt silver för Nora.

Prisutdelare den här tävlingen var Sofia Mattsson som blev silvermedaljör på VM 2015!
Stort tack till våra tränare Jocke och Lasse och till alla föräldrar som var med och förgyllde helgen.

Henrik Svensson