Medaljer till alla sju vid första Smålandscupen!

Huskvarna stod som värd för första Smålandscupen för säsongen och drygt femtio brottare ställde upp.

Vi hade sju brottare och alla kunde åka hem med medalj när tävlingarna var slut. Medaljskörden betod utav följande valörer två guld, tre silver och två brons.

Knatte C:
Guld till Lukas Issal efter fallseger i första matchen och därefter fallseger mot klubbkompisen Felix Söderström. Silver till Felix eftersom även han fallbesegrade sin andra motståndare.

Knatte F:
Silver till Oliver Issal som i första matchen fallbesegrade klubbkompisen Mohammed El-Nagar. Eftersom Oliver tävlat en del, så hade vi flyttat upp honom två viktklasser. Viktskillnaden märktes tydligare i andra matchen där Oliver fastnade i ett kast och åkte på fall. Det var tävlingsdebut för Mohammed och han gjorde en riktigt bra andra match. Krigade på riktigt bra, men åkte till slut på fall. Ändå skoj att Mohammed fick med sig ett brons hem och med lite mer träning och teknik så kommer vinsterna garanterat att komma.

Knatte G:
Även här hade vi två killar i klassen. Linus Åhlander och debuterande David Jacobsson. Linus fallbesegrade snabbt sin första motståndare. David gjorde en riktigt bra match mot samma motståndare, men orutinen märktes och det blev till slut en fallförlust. När klubbkompisarna sedan möttes så blev det en stenhård match. Det syntes tydligt att de matchat en hel del mot varandra på träningarna hemma. I pausen ledde David klart på poäng, men i andra perioden fick Linus till en bra koppling och vann på fall.  Guld till Linus och brons till David.

Pojkar D:
Silver till Pontus Svensson, som bara hade en motståndare för dagen. Med en motståndare så är det bäst av tre som gäller i Smålandscupen. I första matchen åkte Pontus på en ganska snabb fallförlust. I andra var han betydligt mer på hugget. Kämpade på bra, men åkte till slut på fall.

Domare för dagen var Anton Hjelm. Anton skötte sig kanon på mattan, men fikapausen efter halva tävlingen blev lång när han gjorde sitt bästa för att rensa Huskvarnas cafeteria!
Våra två debutanter gjorde en suverän första tävling och var verkligen på hugget i sina matcher.

Ca 50 brottare ställde upp och tävlingen räddades upp av inbjudna Falköpings ABK, som kom med ca 15 brottare. 28/11 är det dags för Smålandscupen i Värnamo och då hoppas vi på lite fler deltagare.

Mathias Carlsson