SM- guld till Zabih!

Fristils-SM i Ö-vik hade lockat 139 deltagare sammanlagt i de olika kategorierna Ungdom (35 st), Junior (54 st) och Senior (50 st) där några av brottarna ”dubblerade”. VBK ställde upp med två brottare i seniorklassen genom Oskar Hjelm i 92 kg och Zabihualh ”Zabih” Ahmadi i 97kg.

Zabih lyckades knipa guldet i 97 kg genom stabil brottning genom hela turneringen. Han stötte i första matchen på det största hotet mot segern nämligen Heby BK:s Sven Engström som han förlorade mot i förra årets SM nu blev det revansch.

Zabih låg dock under med 2-0 innan han med ett perfekt dubbeldyk tog ledningen med 4-2, dessvärre skadade sig sedan Engström och tvingades bryta matchen och turneringen. Zabih verkade dock ha  matchen under kontroll innan skadan uppstod. I sin andra match brottades Zabih kontrollerat och manövrerade ut sin motståndare med en relativt säker poängseger med 3-1. I sin sista match var det dock inget snack om vart segern skulle hamna utan det blev en komfortabel seger på teknisköverlägsenhet med 10-0 och guldet var säkrat.

VBK:s andra deltagare Oskar Hjelm stötte på tufft motstånd och förlorade sina två inledande matcher och fick därmed respass ur turneringen och slutade på en delad sjundeplats.

Stort grattis till Zabih och tränaren Per Johansson för ett väl genomförd turnering.

///Stefan Gustavsson