SM- guld till Zabih!

Fristils-SM i Arboga hade lockat 108 deltagare sammanlagt i de olika kategorierna Ungdom (26 st), Junior (36 st) och Senior (46 st) där några av brottarna ”dubblerade”. VBK ställde upp med två brottare i seniorklassen genom Zabihualh ”Zabih” Ahmadi i 125 kg och Isak Johansson i ungdom 45 kg.

Zabih lyckades knipa guldet i 125 kg genom stabil brottning genom hela turneringen. Zabih var anmäld i 97 kg, men det blev inga matcher där eftersom han blev ensam kvar då hans enda motståndare inte klarade vikten. Han valde då i samråd med tränare

Per Johansson att gå upp till 125-kilosklassen. Det hindrade dock inte honom att ta hem guldet efter rutinerad brottning i tre tuffa matcher.

VBK:s andra deltagare Isak Johansson som gjorde SM-debut stötte på tufft motstånd och förlorade sin enda match mot Algot Gamelius från Motala. Isak fastnade i en fällkniv förlorade på fall, men belöndes med en silvermedalj.

Stort grattis till båda och tränaren Per Johansson för ett väl genomförd turnering.

///Stefan Gustavsson