Guld och brons i Soft Touch Open!

Värnamo Brottarklubb kom till start med fem brottare vid årets upplaga av Soft Touch Open i Göteborg. Bäst lyckades Elias Kenneryd som knep guldmedaljen i U 100 kg.

Soft Touch Open, en av Europas största brottartävlingar hade samlat 580. Brottare från Sverige, Norge, Danmark, Estland, Belgien och USA skulle göra upp om medaljerna.

I år var tävlingen flyttad t Göteborgs Idrottshögskola, som inte levde upp till förväntningarna utan  där var trångt och syrefattigt. Som tur var hade våra brottare endast 100 m till hotellet dit de gick och hämtade krafter mellan varven. Värnamo BK ställde upp med fem brottare.

Isak Johansson ( P 32 kg) Han hade 19 st killar i sin viktklass och inledde mot en estländsk kille som tog kommandot direkt och vann på t ö. Isak samlade dock ihop sig till sin andra match och fick med sig en fallseger i protokollet efter stabil brottning. Inför söndagen väntade match mot en kille från Klippan som Isak mött förut och vunnit mot, men den här gången blev det tyvärr förlust och respass ut ur turneringen. Isak slutar dock på en finfin tionde plats, bra jobbat!

Joakim Salomonsson (u58kg) fick en tuff lottning både i sin första och andra match blev tyvärr förluster på t ö mot brottare från Huskvarna och BK Ore. Axel Skillby (u58kg) gick samma viktklass som kusinen fast i andra poolen och fick även han en tuff start. Det blev två förluster på t ö mot bl.a. klassvinnaren Inayatollah Mozheri från Västerås. Bra kämpat både Kimmen & Axel!

Nora Svensson (Fä52kg) hade tidigt bestämt sig för att prova och gå upp en viktklass, alltid roligt med nya motståndare. Det blev bara en match för Nora under lördagen mot en tjej från Gällivare, vilken hon vann på fall. Söndagens tävling fortsatte med två fallsegrar och en poängseger innan poolfinalen mot Agnes Nygren från Husum. Här hade hon inget att förlora, utan bara att ”ösa på”. Hon inledde i högt tempo och tog första tvåan och hade ett par lägen då hon kunnat avgöra men fick för dåliga kopplingar som blev till Husums fördel och fallförlust för Nora. Besvikelsen var stor men snabbt fick hon ladda om för bronsmatch mot en sösdalatjej som hon vann över på poäng. Bra avslutning på en jättefin säsong och i ny viktklass!

Elias Kenneryd ställde upp i U 100kg och skulle någon kunna stoppa denna "lilla" kille från Flattinge..? Elias brottades med stort självförtroende och vände en och annan match till sin fördel, när man som åskådare trodde det var över. Första matchen mötte han en norrman och det blev en tuff fysisk match där Elias fick nytta av sin goda fysik och vann på poäng. Sen var det dax för en av bröderna Anosheh från BK Atlas. Här höll Elias på att åka dit på små tekniska misstag, men tack vare en nacke av stål styrde han upp det hela och vände matchen till en seger. I finalen mötte han samma estländare som han stötte på i landskampen i Tallinn och även denna gång gick Elias segrande ur matchen och guldet var klart.

Säsongens sista tävling är nu över för de yngre brottarna.

Vi vill till sist tacka Lasse och Henke N för att ni var med och coachade. Tack även till föräldrar och syskon för trevligt sällskap denna Valborgshelg.

Henrik och Cissi