Soft Touch Open 2014

Ca 600 brottare deltog i en av Sveriges största tävling i brottning 26-27/4 i Göteborg, med deltagare även från våra nordiska grannländer. Det saknades dock en del toppnamn eftersom dom skall åka

NM kommande helg.

Bägge medaljerna för VBK kom i Junior 84 kg där VBK hade två deltagare. Det blev guld för Pontus Hägg efter tre stabila segrar. Det var en mycket skön framgång eftersom det gått tungt det senaste året.

Arvid Eskilsson tog bronset i samma klass efter 1 seger och 1 förlust och fick sedan tyvärr lämna återbud till silvermatchen p.g.a en knäskada, annars hade han nog haft bra chans att knipa silvret.

I Pojk 47 kg hade även där VBK 2 deltagare.
Bäst där gick det för Vincent Hägg som vann hela 5 matcher och förlorade 2 matcher. Bägge förlusterna kom mot duktiga Norska gutter. I samma klass hade VBK även Axel Skillby och han gjorde en riktigt bra tävling och vann 1 match innan han förlorade dom 2 kommande och slutade på en 16:e plats i klassen som hade hela 31 deltagare.

I Pojk 38 kg var Joakim "Kimmen" Salomonsson VBK.s deltagare och han fick tyvärr se sig besegrad i sina 2 matcher av 2 duktiga norrmän och därmed utslagen.

Nora Svensson var VBK:s enda tjej på plats och hon gick i klassen Flickor 37 kg.

Hon vann sina 2 första matcher på lördagen innan hon förlorade 2 matcher knappt mot bra motstånd under söndagen och slutade 6:a.

Peo Hägg