USM guld och brons till VBK!

Ungdoms SM i brottning har i helgen ägt rum i Limhamn, Malmö. Drygt 180 av Sveriges bästa ungdomsbrottare i tjugo olika viktklasser skulle göra upp om medaljerna.

Elias Kenneryd (ungdom 100 kg) som är sistaårs ungdom, 17 år, hade fyra motståndare i sin viktklass. Elias brottades mycket stabilt och visade bra fysisk styrka kombinerat med fin teknik.

.Han inledde med en fallseger mot en kille fr VarbergsBois, därefter tog han sig an två bröder fr BK Atlas, där blev det en fallseger och en teknisk överlägsenhet. Avslutningsvis vann Elias mot Linus P från Höörs BK en poängseger. Elias släppte endast en poäng under hela helgen, och fick ta emot en välförtjänt guldmedalj och folkets jubel. Elias kommer även ställa upp i Junior- SM om drygt en månad, vi önskar honom stort lycka till.

Nora Svensson, 13 år, som går sitt sista år i åldersklassen Flickor Äldre, fick chansen att fajtas om medaljerna i den högre åldersklassen Kvinnor Ungdom 49 kg där åldern är 14- 17 år. Hon skulle vara med i år för att "se och lära" men visade direkt att hon ville mycket mer. Fjorton tjejer ville göra upp om medaljerna. Nora fick sex matcher; fyra fallsegrar, en poängseger och en fallförlust ( mot silvermedaljören) gav henne en finfin bronsmedalj! Härligt att besegra de som är både ett och två år äldre! Helgens coach Henrik Nilsson var mycket nöjd med sina brottares insatser.

//Cissi