Nora tvåa på USM!

Ungdoms SM i brottning har i helgen ägt rum i Luleå. Drygt 130 av Sveriges bästa ungdomsbrottare i tjugo olika viktklasser skulle göra upp om medaljerna.

VBK ställde upp med tre brottare vid årets ungdoms-SM i Luleå genom Oliver Issal (45 kg/11 deltagare), Denny Chjan (60 kg/15 deltagare) och Nora Svensson (65 kg/5 deltagare). Bäst lyckades Nora genom att ta hem silvermedaljen i sin viktklass.

Oliver startade turneringen med en fall förlust i sin första match mot blivande finalisten Mohammed Tutaev från Linköping. Oliver repade sig dock och vann sin andra match på poäng efter stabil brottning. Det blev dock respass ut ur turneringen i tredje omgången mot blivande bronsmedaljören Ahemd Tutaev. Tuff lottning för Oliver i sin SM-debut, men en klart godkänd insats av Oliver.

Denny inledde även han med en förlust på teknisk överlägsenhet mot Allan Benham, Enköping. Denny radade sedan upp två raka vinster på teknisk överlägsenhet efter bra brottning innan det tog stopp mot blivande finalisten Fabian Frisk, Kävlinge-Furulund.

Nora fick möta alla deltagarna i klassen då det blev ”roundrobin” eftersom det kom till start fem brottare i klassen. Hon fick en tuff start då hon i första matchen stötte på blivande mästarinnan Wilma Fagerlund Klaar, Härnösands BK. Det blev en tät match och förlust med poängen 3-0. Sedan blev det tre raka vinster och silvermedaljen var säkrad. Stort GRATTIS!

//Stefan