Flera medaljer på hemmaplan!

VBK ställde upp med 15 st brottare vid årets första Smålandscup och det var full fart under dagen i Tinas Ö:s idrottshall.

Under lördagen var det dags för flera av våra yngsta brottare och några utav våra lite äldre att visa upp sig på hemmaplan. För några av våra deltagare var det deras första tävling utanför klubbens lokaler.  Alla skötte sig mycket bra och det blev flera medaljer till VBK.

Flera brottare gjorde tävlingsdebut och det ska bli riktigt skoj att följa deras fortsatta utveckling, för de har verkligen en fantastisk kämpaglöd i sig.

I K26kg så inledde  Emil Johansson med en fall förlust i första matchen och mötte sedan klubbkompisen Oliver Issal där Emil segrade på fall.Oliver förlorar sin andra match på fall  och de hamnar på andra respektive tredje plats.

K28kg deltog Ville Karlsson och Albert Green och p.g.a. ett sent återbud så ringdes Alberts kusin Malkolm Hellman in som ersättare, Albert besegrar Ville på fall och sedan vinner Malkom på fall mot bägge VBK killarna.

K30kg Carl Bergkvist inleder med två fallsegrar och möter i tredje matchen Ossian Klinthäll där Carl till slut förlorar och slutar tvåa.

K31kg Felix Petersson inleder med poängseger mot Rasmus Andersson. Julius Hansen besegrar klubbkompisen Gustav Johansson på fall,i andra rundan vinner Gustav på fall över Felix och Julius tar ytterligare en fallseger. I tredje omgången tar Julius sin tredje fallseger för dagen när han vinner över Felix och Gustav avslutar med att besegra Rasmus från Tranås på fall. Julius vinner klassen före Gustav och Felix.

K32kg Oskar Green besegrar båda Oskarshamnsbrottarna Anton Segerhjelm och Olle Fagerström och blir klassegrare.

K34kg Calle Odin vinner första matchen mot Pär Månsson på fall  sedan besegrar han Henrik Blomster på poäng i andra matchen och blir klassegrare..

K36kg William Björk vinner första matchen mot Jacob Kenneryd på fall men avslutar med en fallförlust mot Toni Kara och blir tvåa i klassen.

K38kg Lowe Petersson vinner första matchen mot William Rydberg på fall sedan förlorar han på fall mot Aslan Bedigov och Alfred Steen och slutar på tredje plats.

P43kg Edvin Causevic inleder med att fallbesegra Sayfulah Mutayev och Jesper Svahn efter fina nacksving och avslutar med att besegra Victor Jägerklou på poäng och vinner klassen.

F34kg Nora Svensson inleder med fallseger mot Klara Varichio och avslutar med en poängförlust mot Ida Hägglund och blir tvåa.

Sammantaget en mycket lyckad tävling och ett stort tack till alla föräldrar som hjälpte till.

Henrik Bergkvist