Fyra medaljer i Falkenberg!

VBK ställde upp med åtta brottare när Västkustträffen avgjordes i Falkenberg under lördagen. Medaljskörden blev två guld, ett silver och ett brons.

I K 29 kg blev för VBK:s del ett riktigt ”getingbo” när fyra av klubbens brottare ställde upp i samma vikt. Bäst för dagen i vikten var Isak Johansson som tog ett silver. Rutinerade Nora Svensson och Axel Skillby visade vägen genom att båda vann sina klasser.

K 29 kg:
Isak Johansson visade god form och knep silvermedaljen efter att ha vunnit tre raka medan motståndet i finalen blev för tufft denna gång. Ruben Stråkeved gick fem matcher. Han vann över klubbkompisen Ante Karlsson i matchen om bronset. Ante Karlsson förlorade första matchen mot dagens guldmedaljör men hämtade sig och vann sedan en otroligt jämn match mot klubbkompisen Lukas Issal. Därefter förlust för Ante mot Ruben. Ante slutade fyra. Lukas Issal har framtiden för sig. Han kom på sjätte plats idag efter en vinst och två förluster.

K 35 kg:
Oliver Issal skaffade sig rejält med ytterligare matchrutin när han gick fem matcher idag. Oliver brottades bra och vann sina första tre matcher. Oliver förlorade sedan mot guldmedaljören i viktklassen. I femte matchen prövade Oliver ett kast, men denna gång gick det inte vägen. Oliver förlorade matchen men rätt inställning och frisk vågat av Oliver!

K 42 kg:
Oliver Rantamäki mötte tufft motstånd och fick se sig besegrad efter två förluster.

Fl/ä 48 kg:
Guld till Nora Svensson som brottades stabilt under hela dagen. Tre motståndare fick se sig besegrade av duktiga Nora som därmed kunde kliva upp överst på prispallen.

P 59 kg:
Även Axel Skillby brottades bra och stabilt. Bland annat bjöd han på en snygg mara. Axel vann samtliga fyra matcher och guldet var därmed hans.

Klubben hade hela tre domare på plats för att döma i Falkenberg. Sara och Anton Hjelm fortsatte sina nystartade domarkarriärer på ett föredömligt sätt medan rutinerade Peter Gustavsson är nestorn i domargänget.

Petra Johansson