Flera guld i Falkenberg!

Totalt kom 159 brottare till start och Värnamo deltog med 14 brottare som plockade hem 7 medaljer och blev tvåa i lagtävlingen på 26 poäng efter AK 77 som vann på 36 poäng.

Joakim Salomonsson i K 29 kg började med tre raka vinster men i poolfinalen blev det förlust mot Gustav Åstrand Kinna.I matchen om bronset

svängde det flera gånger och "Kimen" hade chans att lägga dit sin motståndare, men fastnade själv och åkte på fall. 4:a i klassen är dock klart godkänt!

I K 32 kg var verkligen ett riktigt ”getingbo”, med 12 brottare och flera riktigt duktiga knattar. Vi hade fyra killar i klassen. Gustav Johansson och Hannes Adolfsson som åkte på två raka förluster, samt Axel Skillby och Julius Hansen vann varsin match.

Första guldet bärgades av Vincent Hägg i K 38 kg efter två vinster i poolen och sedan en säker finalvinst mot Samim Asafi från Tranås. I K 42 kg fick Edvin Causevic vänta länge på sin första match eftersom de var bara tre i klassen och han stod över första omgången. Det blev till slut en vinst och en förlust och ett silver till Edvin.

Pontus Adolfsson vann sin första match i K 42 kg, men stötte sedan på tufft motstånd och det blev två förluster. I P 47 kg hade Eddie Johansson fått kliva upp en klass och det märktes att han vägde lite lätt och inkasserade två raka förluster, men ändå ett brons eftersom de bara var tre i klassen.

Även Arvid Eskilson har flyttat upp en klass till U 76 kg där det blev en vinst och en förlust, vilket medförde ett silver till Arvid. Med lite mer kämpartag från Arvid hade det lika gärna kunnat bli ett guld.

Dagens andra guld kom istället i S 66 kg där Henrik Nilsson fick stiga överst på prispallen efter   efter vinst i två tajta matcher bland tre deltagare i klassen. Guld blev det även till Oskar Hjelm i S 84 kg som hade fyra motståndare i sin klass. Han började med att stå över och sedan en WO-seger. Därefter blev det två raka vinster innan det var dags för ”final”. Oskar tog hem första perioden och ledde i andra med 5-0, när orutinen satte in och helt plötsligt stod det 5-5! Oskar tog sig dock samman och tog även hem den andra perioden. Guld till en strålande glad Oskar!

I Fl/ä 44kg blev det vinst i första matchen för Ida Rimark, men i andra blev det förlust mot Emmy Mared från Husqvarna. I matchen om bronset blev det fallförlust och därmed en fjärdeplats.

Anny Hansen Fl/ä 52 kg har hittat ett nytt favoritgrepp! Kvartsnelson! Det gav henne segern i två av hennes tre fallvinster. Guld till Anny!

Mathias Carlsson