Fem medaljer i Falkenberg!

I helgen avgjordes Västkustträffen i Falkenberg. Totalt kom 180 brottare till start och Värnamo deltog med nio brottare.

Totalt tog VBK hem fem medaljer, två guld. två silver och ett brons. De båda gulden bärgades av Nora Svensson i F/y 38 kg och Pontus Adolfsson i P 66 kg.

Pontus Adolfsson (Pojkar 66kg) fick fyra motståndare, där samtliga fick se sig besegrade då Pontus radade upp fyra fallsegrar och stundtals visade prov på brilliant brottning.

Detta belönades med en välförtjänt guldmedalj.

Nora Svensson (Flickor yngre 38kg) fick tre motståndare. Två besegrades på fall och den tredje valde att avstå (WO). Även detta belönades med en guldmedalj.

Joakim "Kimmen" Salomonsson (pojkar 38kg) tog sig till final efter två fallsegrar i sin pool. I finalen fick han dock se sig besegrad och förlorade på fall. Silvermedalj till "Kimmen".

Henrik Nilsson (Senior 66kg). Efter att ha fått stå över i första omgången radade "Henke" upp tre fallsegrar som ledde fram till final. Där fick ha se sig besegrad av en brottare från Husqvarna. En välförtjänt silver medalj till "Henke".

William Björk (knatte 47kg) fick fyra motståndare. Han lyckades besegra två av dem på fall och detta räckte till en bronsmedalj.

Vincent Hägg (pojkar 47kg) fick tufft motstånd i sin pool. Efter en knapp förlust på poäng i första matchen kom Vincent tillbaka och tog två fallsegrar. Därefter fick han möta klassegraren och förlorade på fall. det blev en 5:e plats för Vincent.

Axel Skillby (pojkar 42kg) fick en tuff lottning i sin pool, men Axel stod upp bra och lyckades knipa en fallseger och detta räckte till en 6:e plats

Gustav Björk (knatte 32kg) inledde med en fallseger, men fick sen se sig besegrad i två raka matcher och blev därmed utslagen. Det blev en 7:e plats för Gustav.

Ville Karlsson (knatte 32kg) fick två tuffa matcher direkt där det blev förlust i båda och blev därmed utslagen. Det blev en delad 11:e plats i klassen.

För dagens coachning stod tränarna Joakim Johansson och Mathias Carlsson.

Henrik Svensson