Fina insatser i Växjö!

Vi åkte till Växjö med ett gäng glada nybörjare och deras föräldrar. Växjö hade en härlig speaker som levde sig in i matcherna och körde igång tävlingen..

Vi var 15 brottare anmälda från Värnamo vilket kändes bra då det blir en härlig sammanhållning i gruppen och aldrig tråkigt när man väntar på sin egen match. Alla var duktiga att heja på sina kompisar.

K 22              Den här gången hade vi en deltagare i knattar 22 och Det var Kalle Bergman. Det var fyra stycken i klassen så han fick tre matcher. I de två första matcherna blev det förlust på fall men man såg att någonting var på gång. Kalle började förstå vad det hela handlade om. I tredje matchen mötte han Kevin Petersson från hemmaklubben och slog honom på fall efter ett nacksving. Bra jobbat Kalle och första bronsmedaljen.

K 25              Här var det tre brottare och Jacob Bergkvist från Värnamo brottades första matchen mot Isa Bedigov från Kalmar. Det var teknisk brottning där Isa vann första perioden med 8-0 och andra med 7-0. Jacob gick sedan match om andra tredje plats och vann den på fall över Adam Chekterminov från Kalmar i första perioden. Duktiga brottare alla tre för att ha tävlat så lite.

K 27              Den stora Värnamoklassen med fyra brottare från Värnamo och en från Ljungby. Denny Chan från Ljungby överglänste alla och vann klassen före Ville Karlsson från Värnamo på andra plats och Gustav Björk på tredje plats.  Om man hade fått guldmedalj för kämpainsats hade Gustav Björk fått den  då han mot Chan förlorade på poäng i första perioden och sedan på fall i andra men lyckades ta sig ur flera fallhotande lägen på ren vilja. Ville brottades säkert och säkrade en andraplats. Emil och Oliver räckte inte riktigt till men det är viktigt att prova på tävling så förstår man bättre vilken nytta träningen har.

K 29              Albert Green och Edvin Eriksson från Värnamo tillsammans med Hugå Elnå från Kalmar tävlade i den här klassen. Albert brottades säkert och säkrade guldet genom att fallbesegra klubbkompisen Edvin och därefter manövrera ut Hugo med 5-0 i första perioden och 4-0 i andra. Albert lyssnar när coachen säger vad han ska göra och det är en viktig egenskap. Edvin är fortfarande lite för ivrig och har lite bråttom  så det blev två fallförluster och tredje plats för honom.

K 31              Oscar Green var säkerheten själv och vann alla sina tre matcher på fall. Det var ingen tvekan vem som bestämde och Oscar är klar för större uppgifter. VBK hade ytterligare en deltagare i denna vikt genom Felix Petersson som vann en match på ett av tävlingens snyggaste nacksving. Felix hamnade dock strax utanför pallen denna gång.

K 32              Även här klassvinst för Värnamobrottaren Carl Bergkvist som slog sina tre motståndare lätt. Två fallsegrar varav en efter 10 sekunder. Tredje matchen blev det 6-0 6-0 till Kalle efter bland annat två snygga maror. Bra brottat och även Carl är redo för större uppgifter.

K 35              Carl Odin kom här på andra plats bland tre brottare genom en fallvinst och en fallförlust. Carl behöver slipa på tekniken lite men viljan är det inget fel på.

K 38              Här hade vi William Björk med från Värnamo bland fyra brottare. William fick tuffaste matchen först och mötte blivande tvåan Bilal Miserbiev från Kalmar. William förlorade första perioden med 2-0 efter stabil brottning från Bilal. I andra perioden blev det 3-3 efter tuff brottning från båda håll men William tog periodsegern och därmed blev det en tredje och avgörande period där William lyckades vinna på fall. Även de andra två matcherna vann William på fall men det var inga enkla segrar utan William var illa ute några gånger men kämpade sig tillbaka. Den tuffaste viktklassen den här dagen där William ändå lyckades ta guld.

K 50              Hugo blev här klasstvåa genom att vinna sina första två matcher på fall. Hugo brottades bestämt och gav inte motståndaren en chans. I sista matchen blev det fallförlust mot klassvinnaren Johannes Birkenfjäll från Ljungby. Han vann alla sina matcher ganska enkelt på fall och var ett nummer för stor för Hugo. Bra jobbat ändå Hugo som åkte hem med en silvermedalj.

Sammanfattningsvis en framgångsrik tävling för Värnamo med fyra guld, fyra silver och tre bronsmedaljer. Bra kämpat allihop.

Glada coacher var Kennet, Mathias och Patrik.

Kennet Carlsson