Medaljregn över VBK på DM!

Årets upplaga av DM gick av stapeln i Husqvarna. Totalt vägde 78 brottare in varav 21 st från Värnamo brottarklubb.

När det gäller lagpriset på killsidan så tog VBK hem det med en förkrossande marginal, enligt speakern den högsta lagpoäng som någonsin utdelats i Smålandsbrottningarnas DM.

VBK vann på  60 p före Tranås 25 p och på tredje plats Husqvarna 17 p.

På tjejsidan ställde vi upp med Nora Svensson i Fy 32 kg , Nora tog två stabila fallsegrar mot Clara Varichio och Violetta Kalekova båda från Ljungby och tog guld.

Fä 57kg Anny Hansen fick möta Wilma Tallberg Huskvarna där Anny inte släppte till något och vann på fall och tog dagens andra guld.

KvU 65 kg Sara Hjelm inledde med en fallseger mot Lisa Brandt Husqvarna och ställdes mot Elin Burman Husqvarna i avslutande matchen där Sara efter en övertygande ledning i första perioden snöpligt fastnade på en kontring i andra perioden och förlorade på fall vilket gav ett silver för dagen.

Med endast tre invägda tjejer hade vi svårt att hävda oss i tjejernas lagpris som vanns av Husqvarna på 19p före Ljungby på 16 poäng och Värnamo på 11p

På killsidan hade vi 18 st ivägda och i K 29 kg tog Carl Bergkvist två fallsegrar mot Johan Kenneryd och Denny Chjan båda från Ljungby och tog sitt första DM guld.

K 32 kg detta var nästan en klubbtävling då vi hade 4 av 5 invägda brottare från Värnamo. Axel Skillby svarade för en mycket stabil brottning och vann sina 4 matcher på fall och tog guld. Joakim Salomonsson repade sig efter inledande förlusten mot Axel och vann sina återstående matcher på fall och tog silver. Oskar Green inledde med fallseger mot Axel Nilsson Växjö och ställdes mot klubbkompisen Julius Hansen där de gick en jämn match i tre perioder där Oskar tog de avgörande poängen i sista perioden vilket gav honom bronset, Julius fallbesegrade Axel Nilsson och slutar på fjärde plats.

K 35 kg Hannes Adolfsson stog nästan för dagens bragd då han p.g.a. att det redan var fullt med Värnamokillar i hans vanliga klass 32 kg tog steget upp i K35kg efter att ha förlorat inledningsperioden mot Islan Bedigov Tranås vänder Hannes matchen och vinner de återstående perioderna på poäng , även mot Jakob Kenneryd Ljungby hamnar Hannes i ett tidigt underläge som  han vänder till seger. Då  han i första omgången tog en fallseger mot Toni Kara Tranås så tar han hem guldet till Värnamo.

K 42 kg Edvin Causevic fick bara en match idag mot Giovanni Hanna Husqvarna men den vann han säkert få fall efter ett nacksving och bärgade guldet.

P 47 kg Värnamo ställde här upp med två deltagare Pontus Adolfsson och Vincent Hägg. Vincent som normalt går i P 38 kg där det för dagen inte fanns något motstånd valde att gå upp två viktklasser för att få vara med. Pontus inleder med en poängseger mot Jakob Rydberg Husqvarna , i andra omgången ställs de båda VBK killarna mot varandra och Pontus tar ytterligare en poängseger. I tredje omgången lägger han sedan Anton Carlsson på fall och avslutar med att även lägga Marcus Stomeus Husqvarna på fall och bärgar hem guldet. Vincent tar nytt mot efter den inledande förlusten och besegrar i sin andra match Jakob Rydberg med T.Ö. sedan ställs han mot Anton i fjärde omgången där han till slut förlorar på fall och det visar sig att vikt skillnaden blir för stor då han tappar poäng i flera 50/50 dueller men avslutar dagen med att besegra Marcus Stomeus på poäng och tar en mycket hedrande bronsmedalj.

P 66 kg Jesper Hansen gör comeback efter ett långt tävlingsuppehåll men visar med fin brottning hela dagen att de gamla takterna sitter i  han inleder med fallseger mot Emil Godnervik Kalmar och Tosun Karoyan Tranås sedan vinner han på poäng mot Jakob Axelsson  Tranås i tredje matchen och avslutar med en fallseger mot Elias Kenneryd Ljungby och tar hem guldet i klassen.

U69 kg i klassen ställer VBK upp med Arvid Eskilsson och Pontus Hägg där båda inleder med att fallbesegra Jesper Svensson Husqvarna och ställs sedan mot varandra i avgörande matchen som blir en poängsnål tillställning som Pontus går segrande ur och tar guldet  före Arvid som får nöja sig med silverplats för dagen.

U 76 kg Ludvig Johansson fick efter sena återbud bara en match där han ställs mot Jonathan Grabow Husqvarna som han fallbesegrar och tar hem guldet .

S 66 kg Henrik Nilsson inleder med att efter ett tidigt underläge mot David Kirakosyan Husqvarna kontra och sätta honom på fall , i andra omgången besegrar han Ahmed Husseini Kalmar på poäng för att sedan ställas mot Christian Jonsson Oskarshamn i den avgörande matchen där räcker Henrik inte riktigt till utan förlorar på poäng och tar en silvermedalj.

S 74 kg Anton Hjelm inleder med att besegra Oskar Antonsson Tranås på T.Ö. och ställs mot Emil Bertzell Oskarshamn där Anton vinner på fall. I tredje matchen tar han ytterligare en fallseger mot Emil Grabow Husqvarna och avslutar med en poängseger mot Felix Prag Växjö och bärgar guldet övertygande.

S 84 kg Oskar Ekefäll inleder med att besegra David Holmberg Växjö på poäng och ställs sedan mot Gojko Kosovic Husqvarna , där inleder Oskar med fina kast och vinner första perioden, i andra försöker han sedan med ett krysstag men hamnar själv på rygg efter misstänkt krokben och förlorar snöpligt på fall. Oskar repar nytt mod och avslutar med att poäng besegra Johan Fransson Tranås och tar en silvermedalj.

S 96 kg här ställs de båda VBK brottarna Oskar Hjelm och Mikael Karlsson mot varandra där Oskar vinner matchen på poäng och tar guld medan Mikael får silvret.

Henrik Bergkvist