DM Småland 2015 i Växjö!

Det blev många medaljer till VBK när DM avgjordes i Växjö i helgen.

Värnamo BK kom till DM-tävlingen i Växjö med 14 st brottare, två tjejer och 12 killar. VBK åkte hem med hela 14 st medaljer var av sju guld, fem silver och två brons. Det räckte till att vi blev bästa klubb bland killarna och två bland tjejerna efter BK Enig.)

I F/Y 32 kg var Tuva Bäck i final direkt då de var två deltagare. Tuva vann på fall efter övertygande brottning och börjar bli erfaren nu och vet vad hon ska göra

. I F/Ä 44 kg gjorde Nora Svensson processen kort med sina tre motståndare och vann två matcher med 10-0 och den sista på fall.

I K26 kg var det en uppgörelse mellan tre Värnamobrottare, Ruben Stråkeved, Ante Karlsson och Lucas Issal. Det brukar vara riktiga holmgångar mellan dessa tre och den här gången drog Ante det längsta strået och vann över Ruben och Lucas. Ruben vann över Lucas så det blev Guld till Ante, silver till Ruben och brons till Lucas.

I K29 kg deltog Calle Bergman som också börjar bli erfaren. Han vann en match och förlorade en och tog därmed Silver.

I K32 kg var två Värnamobrottare med, Oliver Issal och Samuel Rantamäki. Oliver brottades övertygande och tog två fallsegrar och Guld. Samuel har lite mer att lära men kämpade bra och det blev två förluster och en bronsmedalj.

I K38 kg var storebror Oliver Rantamäki med och fajtades. Han vann en match på fall och förlorade en på fall. Lite mer rutin så hamnar han överst. Viljan fattas inte i alla fall. Det blev ett Silver till Oliver.

I P35 kg brottades Ville Karlsson övertygande i sin direktfinal då de var två deltagare. Det räckte ändå inte ända fram och det blev förlust på fall. Silver till Ville.

I P47 Gick Joakim ”Kimmen” Salomonsson som tåget. Vinst på fall i första matchen och sedan två poängsegrar med 16-5 och 16-6. Kul brottning att titta på och mycket snygga kast. Bra jobbat och Guld till Kimmen.

I P53kg brottades Axel Skillby lika övertygande som kompisen Kimmen. Axel inkasserade tre vinster med en fallvinst och två poängsegrar med 12-0 och 18-6. Många snygga poänggivande kast där också. Riktigt bra teknik och Guld till Axel.

I P73kg hade Edvin Causevic vägt in. Han hade några kilo kvar dit men gick in och vann finalen direkt på fall. Guld till Edvin.

I U69 gjorde Eddie Johansson storstilad comeback. Han började med att vinna första matchen på fall och förlorade sedan andra på fall. Tredje matchen vann

han med 16-12 efter att ha lett mycket hela matchen men tröttnade på slutet där matchovanan lyste igenom lite. En trött men lycklig Eddie inkasserade ett DM Silver i sin comeback.

Tillsammans inkasserade vi 7 Guld, 5 Silver och 2 Brons. Alla tog medalj och vi blev bästa klubb på killsidan och näst bästa på tjejsidan. Bra jobbat allihop.

Tränare och Coacher var Kennet, Lasse och Jocke med inhopp från Henrik.

"Kenna"