Lagseger till VBK i Finnvedscupen!

Många fina insatser av våra brottare bidrog till att vi med klar marginal tog hem lagpriset. Vi samlade ihop 40 poäng, före EAI Brottning från Eslöv som samlade ihop 27 poäng.

Det var dock lite "snålt" Med deltagare då det endast vägde in 120 brottare. Sportlov och förkylningstider var nog en bidragande orsak till det låga antalet.

K29. Efter flera snygga kast och två raka fallvinster i poolen, så var det dags för final för Carl Bergkvist. Här tog det dock stopp mot Gustav Åstrand från Kinna, men silver ändå och klart godkänt.

K32. Vårt eget ”getingbo”, med fem VBK-killar av tolv i klassen. Det positiva med så många klubbkompisar i samma klass är att de sporrar och lyfter varandra på träningarna. Det trista är självklart att medaljerna inte räcker till åt alla. Den här gången lyckades Gustav Johansson och Axel Skillby bäst. Gustav radade upp tre fallvinster i poolen, men fick i finalen ge sig mot Anton Johansson från Kinna. Silver till Gustav, som gjorde en kanontävling! Axel var i andra poolen och där blev det tre vinster och bara förlust mot klassvinnaren Anton Johansson. Även Axel brottades mycket övertygande och bronset säkrades med en fallvinst. Julius Hansen vann två matcher på fall, men sedan blev det två förluster. Sista matchen kunden han mycket väl ha vunnit och då hade det blivit bronsmatch mot Axel.Oskar Green vann också två matcher i poolen, men fick sedan se sig besegrad av Anton och Axel. Joakim Salomonsson fick en tuff tävling, med två raka förluster mot Anton och Axel.

K35. Hannes Adolfsson har lämnat getingboet och klivit upp en klass, till K35. Två övertygande vinster i poolen av Hannes, men därefter förlust mot Arjonit Haradiaj från Borås och silver. Skoj att se att Hannes redan tar för sig i sin nya viktklass!

K47. Det har lossnat ordentligt för Edvin Causevic och han blir säkrare för varje ny tävling.

Fyra raka fallvinster och guld till Edvin!

P38. Tre fallvinster och guld till Vincent hägg, som var aldrig hotad in någon av sina matcher.

P47. Pontus Adolfsson tog hem silvret i klassen, efter tre vinster i poolen. I finalen blev det sedan förlust mot Henrik Dahlgren från Linköping. Eddie Johansson och Christopher Gustavsson åkte ut efter två förluster var.

P66. Jesper Hansen gjorde en efterlängtad comeback förra helgen och då blev det DM-guld direkt! Jesper följde upp med ett silver vid helgens tävling. Tyvärr fick han svåraste motståndaren redan i första matchen och där kom enda förlusten. Efter det blev det tre klara fallvinster. Härligt att ha Jesper tillbaka på mattan igen!

U69. Final direkt för Arvid Eskilson, som tog hem guldet efter en säker fallvinst.

U85. Mustaq Ahmadi fick kliva upp i U85. Här fick han slita hårt mot tyngre killar, men han fick starkt stöd från klubbmedlemmarna runt mattan! Först en vinst på Teknisk överlägsenhet, följt av en fallvinst. Sista matchen blev riktigt spännande, som slutade med 2-1 i perioder för Mustaq och därmed guld! Mustaq belönades med pris för bästa killbrottare efter sin fina insats!

F/y32. Med ett helt gäng 32 kilosgrabbar på träningarna så har Nora Svensson kanonsparring och det syns tydligt i hennes brottning, som blir bättre och bättre. Guld till Nora efter två fallvinster.

F/ä57. Anny Hansen gick till final efter två vinster i poolen. I finalmatchen fastnade hon tyvärr tidigt och åkte på fall. Klart godkänt ändå, med ett silver.

Tävlingarna flöt kanonsmidigt som vanligt och det är skoj att se så många hjälpsamma föräldrar och syskon i hallen!

.

Mathias Carlsson