Sex medaljer i Finnvedscupen!

Många fina insatser av våra brottare i vår egen tävling Finvedscupen gav sex medaljer och en andra plats i lagtävlingen endast en poäng efter EAI Brottning från Eslöv som samlade ihop 28 poäng.

Ca 150 invägda brottare är klart godkänt. Själva ställde vi upp med tretton brottare och sex av dom kunde åka hem med en pokal till prishyllan.

En sammanslagning av klasserna gjorde att Nora Svensson för dagen hamnade i Fy42.

Tre av hennes motståndare kom dock från hennes egen klass och endast den fjärde var en lite större tjej. Nora bjöd på fin fristilsunderhållning. Radade upp fyra segrar och plockade hem vårt första guld.

Vår andra tjej, Sara Hjelm i KvU 65, fick nöja sig med ett silver. Hon började bra i första matchen och hade sin motståndare i falläge. Hon tog sig loss och istället var det Sara som åkte på fall i nästa situation. Andra matchen kunde dock Sara vinna på fall.

Isak Johansson gjorde tävlingsdebut utanför Smålandscupen. Kämpade stenhårt och tog sig loss från flera riktigt svåra lägen, men det blev förlust i alla tre matcherna i K24. Största klassen för dagen var K29. Här hade Ville Karlsson och Oliver Issal flera riktigt bra motståndare. Båda hade de mycket väl kunnat vinna minst en match var, men tyvärr blev det två raka förluster. I K35 tog Hannes Adolfsson silver, efter tre vinster och en förlust. Inledningsmatchen vann han mot klubbkompisen Julius Hansen. Julius hade en motig dag och förlorade alla fyra matcherna. Borde vunnit minst en av dom, men förivrade sig och åkte på en poängförlust.

Joakim Salomonsson åkte på två raka poängförluster i P35 och fick åka hem utan medalj. Även Axel Skillby blev utan medalj. Axel har inte riktigt vuxit in i P38 och det blev tre förluster idag. Vincent Hägg knep guldet i P42 efter två vinster. Inledde lite avvaktande i sin första match, men i parterr visade han fin teknik i rullningarna och i andra perioden plockade han fram ett par snygga maror. Edvin Causevic Hamnade utanför pallen i P47. Inledde med två raka vinster, men i de två andra brottades han alltför passivt. Det straffar sig och det blev förlust i båda, med 0-2 i perioder. Pontus Adolfsson plockade hem guldet i P53 efter fyra klara segrar.

Jesper Hansen fixade guldet i U63. Även han radade upp fyra segrar. Jesper utsågs även till bästa killbrottare för dagen. Priset för bästa tjejbrottare gick till Johanna Gustavsson från BK Enig.

Mathias Carlsson