Brons till Lina i Kalmar!

Värnamo Brottarklubb ställde upp med tre tjejer i årets första brottartävling ”Wrestling for Women” som avgjordes i Kalmar den 3:e januari.

Tävlingen är ett återkommande evenemang med tävling första dagen och två dagars träningsläger efteråt. Brottare från hela Sverige är inbjudna.

Bäst lyckades Lina Gustavsson som tog brons i kv 52 kg (hon fick gå upp en viktklass då hon inte klarade 49 kg efter all julmat). Det började bra med seger i första matchen på poäng med 2-0. Hon förlorade dock sina två återstående matcher på poäng och slutade därmed trea i klassen.

Sara Hjelm fick det tufft i Kv 59 kg där hon förlorade sina två inledande matcher och blev därmed utslagen. Tilläggas bör att Sara "klivit upp" en ålderskategori efter nyår till KvU och i denna tävling hade man dessutom slagit ihop den kategorin med Kv.

VBK:s tredje deltagare Ida Rimark kunde inte göra sig själv rättvisa i sina två inledande matcher som hon förlorade på poäng. Ida har dragits med en efterhängsen förkylning vilket gjorde att orken tog slut och hon fick sedemera bryta turneringen och lämna WO i sina två sista matcher.

Stefan Gustavsson