Sara Hjelm mästare i Västerås!

I helgen var VBK på Nordens största brottartävling, Lilla Mälarcupen i Västerås med  deltagare från hela Norden och vissa andra europeiska länder.

VBK ställde upp med fyra brottare. Bäst gick det för Sara Hjelm som tog guld i flickor äldre 62 kg.

Hon vann alla sina fyra matcher på poäng, den första på teknisk överlägsenhet. Sara fick därmed kliva upp överst på prispallen efter mycket bra brottning. VBK tog ytterligare en medalj i form av ett brons genom Vincent Hägg. Vincent förlorade sin första match mot en finländare, men tog sig sedan samman och radade upp tre raka vinster i poolen och avancerade fram till en match om bronset. Där gav han inte sin motståndare en chans utan vann i två raka perioder. Brodern Pontus blev 5:a bland 31 deltagare i U 69 kg. Pontus gjorde en mycket bra turnering där han vann sina två första matcher på poäng innan han stötte på blivande segraren från Fredrikstad där han förlorade på poäng. Han vann sedan mot en tysk innan det blev respass mot Albin Johansson, BK Loke. VBK:s fjärde deltagare Arvid Eskilsson deltog även han i U 69 kg där han inledde med en förlust innan han besegrade två norrmän. Tyvärr blev det respass i fjärde omgången och han slutade på en 14 plats. Sammantaget en klart godkänd tävling efter att fått allra tuffaste motstånd från hela Norden. En eloge även till "coachdebutanten" Anton Hjelm och headcoachen Joakim Johnansson.